lessphp fatal error: load error: failed to find /public_html/roadrunners.pl/wp-content/themes/theme52085/bootstrap/less/bootstrap.lesslessphp fatal error: load error: failed to find /public_html/roadrunners.pl/wp-content/themes/theme52085/style.less Automatyczne skrzynie biegów – obsługa i użytkowanie

Automatyczne skrzynie biegów – obsługa i użytkowanie

W większości konstrukcji odpalenie silnika jest niemożliwe, kiedy dźwignia zmiany biegów jest w pozycji jednego z trybów do jazdy (D, OD, R, 1 lub 2). Odpalić silnik można tylko na P lub N, co nie powoduje ryzyka, że zaraz po odpaleniu samochód nam ruszy. Ważne jest także, aby pamiętać o wrzuceniu P lub N po zakończeniu jazdy, a przed zgaszeniem silnika. Unikniemy w ten sposób problemu przy odpalaniu, próbując na zgaszonym silniku zmienić tryb skrzyni na P lub N, no i wyrównamy ciśnienie oleju w skrzyni do neutralnej wartości zanim zgasimy silnik. Tryby pracy skrzyni biegów zmienia się w większości aut na zatrzymanym kompletnie samochodzie z nogą na hamulcu, choć od jakiegoś czasu nowocześniejsze skrzynie pozwalają na zmianę nawet między R i (O)D kiedy amochód się toczy.  Dozwolone są podczas jazdy zmiany między trybami D i OD. Można także wrzucić Neutral jeżeli w jakimś celu chcemy odłączyć napęd.

Automatyczne skrzynie biegów często bywają źródłem problemów. Nie byłoby to niczym niezwykłym, każdy bowiem podzespół w samochodzie ma prawo się zepsuć ,a prawdopodobieństwo uszkodzenia wzrasta wraz ze złożonością budowy i działania danego podzespołu. Wielu potencjalnych nabywców aut w Polsce stara się unikać egzemplarzy wyposażonych w automaty. Istnieje bowiem opinia, że są one awaryjne i drogie w serwisowaniu. O ile z tym drugim można się zgodzić, to z opinią, że automatyczne skrzynie biegów są awaryjne bym polemizował. Wiele zależy od tego w jaki sposób obchodzimy się z naszym automatem.

Mercury Sable z dźwignią umieszczoną w konsoli środkowej

Zwrócę uwagę na kilka ważnych aspektów opieki nad automatyczną skrzynią biegów. Najważniejszy jest olej. Olej w skrzyni sprawdzamy bagnetem, bardzo podobnym do tego, którym sprawdzamy poziom oleju w silniku. Bagnet należy odnaleźć, a jak już go odnajdziemy należy go wyjąć, przetrzeć czystą szmatką, wsadzić z powrotem, odczekać chwilkę i wyjąć ponownie. Bardzo ważną sprawą jest to, że olej w skrzyni zawsze sprawdzamy na uruchomionym silniku, najlepiej dobrze rozgrzanym. Skrzynia w trybie P lub N z zaciągniętym hamulcem awaryjnym. Zanim zaczniemy sprawdzać olej warto jeszcze przeskoczyć dźwignią po wszystkich trybach pracy skrzyni w tą i z powrotem, aby olej w skrzyni dobrze się wymieszał i dotarł do wszystkich jej zakamarków. Poziom oleju powinien odznaczyć się na bagnecie między znacznikami MIN i MAX. Ważne jest, aby bagnet wprowadzany do skrzyni zawsze był czysty, co uchroni skrzynię przed zabrudzeniami. Niedostateczny poziom oleju w automacie często objawia się tym, że skrzynia nie zmienia biegów podczas jazdy, lub biegi wyskakują. W przypadku oględzin poziomu oleju w automacie zawsze sprawdzamy jego stan. Olej powinien być czysty i klarowny. Ważny jest także jego zapach. Smród spalenizny oznacza problemy ze skrzynią. Jakiekolwiek opiłki, drobinki w oleju, także oznaczają, że w naszej skrzyni dzieje się coś niedobrego. Olej w automacie należy wymieniać co 30-100 tys. km, w zależności od modelu. Tutaj ważne jest zapoznanie się z zaleceniami producenta naszego auta.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni jest bardzo ważna i należy jej pilnować tak samo jak wymiany oleju silnikowego. Błędem i nieprawdą jest, że oleju w automacie się nie wymienia. Aż dziw bierze, że takie bzdury rozpowiadają mechanicy samochodowi. Wzięło się to prawdopodobnie stąd, że jak po 200 tys. km wymieniliśmy olej w skrzyni, której producent zaleca robić to co 30 tys., to po zalaniu nowego oleju skrzynia nie działa. Ważne jest zatem, żeby olej w skrzyni zmieniać regularnie, także w sytuacjach kiedy auto jeździ bezawaryjnie i wszystko pracuje perfekcyjnie. Warto zmienić olej, także jeżeli kupiliśmy używany samochód, chyba że mamy pewność, że olej zmieniał niedawno poprzedni właściciel. Do automatycznych skrzyń biegów wlewamy olej ATF zgodny ze specyfikacją producenta auta. Wlanie złego oleju może okazać się zabójstwem dla skrzyni. Upewnijmy się, jeżeli nigdy nie zmienialiśmy oleju w naszym automacie, jaki dokładnie olej jest wskazany dla naszego modelu. Takich informacji, jeżeli nie mamy instrukcji do samochodu, najlepiej szukać w internecie. Nierzadko, kiedy wymieniamy olej musimy zaopatrzyć się w filtr oleju i w uszczelkę miski olejowej, jeżeli warsztat, który wymienia nam olej nie ma możliwości kupić tego samodzielnie. Olej w niektórych skrzyniach spuszcza się poprzez zdjęcie miski olejowej, dlatego potrzebna jest nowa uszczelka tej miski, gdyż bywają one zazwyczaj jednorazowe, no i nowy filtr oleju. Jakiż bowiem byłby sens lania nowego oleju bez wymiany filtra, w którym osiada większość zabrudzeń.

plymouth1964buttons

Użytkowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest bardzo wygodne i przyjemne. Jeżeli auto jest wyposażone w duży silnik, jak większość amerykańskich automatów, z jazdy takim pojazdem można czerpać dużo frajdy.  O czym jeszcze powinniśmy pamiętać, aby cieszyć się bezawaryjną pracą zespołu napędowego? Samochodu z automatem nie holujemy. Wynika to z tego, że automatyczna skrzynia jest smarowana, tzn. pracuje w niej olej i ma odpowiednie ciśnienie tylko wtedy, kiedy pracuje silnik. Zatem kiedy nasz silnik padł i auto nie jedzie, musimy wezwać lawetę. Holując samochód z wyłączonym silnikiem zatrzemy skrzynię. Holowanie na krótkim odcinku i bardzo powoli jest dozwolone, ale z zachowaniem dużej rozwagi i tylko w ostateczności. W instrukcji użytkowania waszego modelu samochodu powinna być na ten temat informacja. Kierowcom, którzy często ciągną przyczepy doradzałbym założenie dodatkowej chłodnicy oleju skrzyni biegów. Na rynku dostępne są zestawy do większości marek i modeli. Koszt jest niewielki - kilkaset złotych. Przegrzany olej traci swoje właściwości, co może prowadzić do uszkodzenia skrzyni. W chłodnicę oleju skrzyni biegów wyposażone są standardowo wszystkie policyjne Fordy Crown Victoria, gdyż ich skrzynie pracują ze zmiennym obciążeniem w trudnych warunkach. Mam nadzieję, że artykuł ten przynajmniej częściowo odpowiedział Wam na pytania związane z automatycznymi skrzyniami biegów. Na pewno go nie wyczerpał.

W przypadku jakichkolwiek problemów i pytań związanych z eksploatacją automatów zapraszam na nasze Forum

Korekta artykułu: Cezary Andruszkiewicz

poprzednia strona

No Comments Yet.

Leave a comment