Chevrolet Caprice – legendarny fullsize

Wprowadzony na początku 1991 roku nowy model Chevroleta Caprice znacząco różnił się od modelu poprzedniego. Nowy, choć pod względem technicznym niemal bliźniaczy do wersji poprzedniej wyróżniał się aerodynamicznym kształtem i zaokrąglonymi krawędziami. Do napędu posłużył klasyczny silnik V8 o pojemności 305 cali (5.0 L) oparty na jedno-punktowym wtrysku paliwa TBI. Jednostka ta charakteryzuje się satysfakcjonującymi osiągami przy jednoczesnym niewielkim zużyciu paliwa. Samochodem komfortowo może podróżować sześć dorosłych osób, a wersją Station Wagon osiem osób dzięki dwóm dodatkowym fotelom schowanym w podłodze bagażnika.

W modelach począwszy od roku 1994 zrezygnowano z zakrytego nadkola w wersji sedan natomiast w wersji Station Wagon stosowane były aż do końca produkcji. Od 1994 stosowano również nowy wzór deski rozdzielczej oraz cyfrowy prędkościomierz, które stosowane były aż do zakończenia produkcji w 1996 r.

W 1994 roku gama silników powiększyła się o ‘osłabioną’ jednostkę 350 cali (5.7 L) LT1 pochodzącą z modelu Corvette, dysponującą mocą 260KM i momencie obrotowym 447 Nm. Podstawowym silnikiem był 200 konny motor L99 V8 o pojemności 4.3 L, ten sam stosowano w modelach policyjnych 9C1. Silnik LT1 był opcją w sedanach, natomiast stanowił standardowy silnik w modelach Station Wagon oraz w modelach wyposażonych w pakiet holowania B4U. Pakiet B4U zawierał również wzmocnione zawieszenie (podobne do tego stosowanego w 9C1), przełożenie mostu 2.93:1,  system chłodzenia Heavy Duty oraz hamulce bębnowe tylne Heavy Duty.

Usportowioną odmianą Caprice była wersja Impala SS, model ten charakteryzował się silnikiem LT1 o mocy 260km, posiadał obniżone i utwardzone zawieszenie i poruszał się na 17 calowych felgach. Z zewnątrz Impala SS wyróżniała się czarnym kolorem nadwozia, charakterystycznym grillem z czerwonym emblematem Chevroleta, zmienionymi lusterkami, zaokrąglonymi quarter windows oraz napisem Impala SS na boku samochodu za tylnym kołem. We wnętrzu od standardowego modelu odróżniał go drążek zmiany biegów tzw. „schifter", który w cywilnej wersji znajdował się przy kolumnie kierownicy, natomiast w Impali znajdował się w podłodze.

ujvtli2jw6bbyplkruwt

Impala SS

Chevrolet Caprice stał się ikoną amerykańskiej motoryzacji, a popularność swoją zawdzięcza solidnej konstrukcji, dobrym osiągom oraz komforcie, jaki oferował, co doceniły służby amerykańskiej policji, FBI, straży pożarnej i korporacje taksówkarskie. Caprice w wersji policyjnej 9C1 był jednym z najszybszych samochodów policyjnych w tamtych latach, również dziś, mało który samochód oferuje takie osiągi.

1996 rok był dla Chevroleta Caprice czwartej generacji ostatnim rokiem produkcji z wielu powodów, między innymi rosnącej popularności SUV-ów. Chevrolet Caprice jest jednym z ostatnich przedstawicieli klasycznych samochodów typu fullsize opartych na ramie. Po ogłoszeniu przez GM zakończenia produkcji Chevroleta Caprice policjanci w USA zastanawiali się, czym teraz będą ścigali kryminalistów. Ostatecznie Ford Crown Victoria zastąpił Chevroleta – jest to ostatni sedan fullsize oparty na ramie produkowany w Stanach.

Wersja 9C1

chevrolet-caprice-9c1-7

Warto wspomnieć o uwielbianej przez policję w owych latach specyfikacji auta o kryptonimie 9C1. Dostępna ona była także dla innych modeli Chevroleta, dzięki policyjnemu Caprice'owi jednak zostanie zapamiętana na wieki. Rok po zaprezentowaniu opcji nazywanej także police package, w 1988 roku Chevrolet Caprice zwyciężył zawody aut policyjnych organizowane przez policję stanową w Michigan.

Pierwszą z różnic w stosunku do standardowej, cywilnej wersji jest silnik. W wersji przeznaczonej dla policji, stosowano silnik GM o oznaczeniu LT1. To ta sama 350-ka, która była montowana w Corvette z tą różnicą, że obniżono jego moc do 260 KM poprzez zastosowanie innego wałka rozrządu, (który zwiększał za to wartość momentu obrotowego silnika). W samym silniku zastosowano jeszcze kilka innych zmian, które podnosiły przede wszystkim żywotność silnika, między innymi modyfikację systemu chłodzenia. Poza silnikiem, w samochodzie zastosowano także układy chłodzenia dla skrzyni biegów i układu wspomagania kierownicy oraz zmieniono kształt w stosunku do cywilnej wersji, dolnej osłony silnika, co pozwoliło na wydajniejsze chłodzenie przednich hamulców.

Zastosowana skrzynia biegów posiada oznaczenie 4L60E a jej konstrukcja pozwala na długotrwałą jazdę na nadbiegu, co w cywilnej wersji jest niemożliwe (skrzynia zmienia bieg na trzeci, jeżeli auto porusza się dłuższy czas ze zwiększoną prędkością w trybie overdrive). Silnik oddycha poprzez podwójny układ wydechowy, niezależny dla każdej strony. Przełożenie tylnego mostu wynosi 3.08:1. Zastosowano także zmodyfikowaną ramę dla pojazdu, dzięki specjalnej konstrukcji zredukowano stopień drgań przenoszących się na nadwozie. Do budowy zawieszenia użyto sztywniejszych sprężyn oraz amortyzatory firmy Bilstein. Wszystkie modyfikacje zastosowane w wersji 9C1 (oraz większość w Impali SS) powodują, że tak duże i ciężkie auto (2 tony wagi) osiąga wynik 15,875s na 1/4 mili przy maksymalnej prędkości 87,75 mph (141km/h).

poprzednia strona następna strona

No Comments Yet.

Leave a comment