Chevrolet Caprice – legendarny fullsize

0 Comments

Chevrolet Caprice to jeden z najłatwiej rozpoznawalnych i najbardziej popularnych aut zza oceanu. Początek marki sięga lat 60-tych ubiegłego wieku. Zapewne długa i nieprzerwana produkcja wpłynęła na jego sukces. Innym czynnikiem, który przyczynił się do tego sukcesu to zakończenie produkcji w 1996 roku, co spowodowało automatycznie, że samochód ten stał się legendą.

Był to ostatni prawdziwy rodzinny Full-size od General Motors produkowany według starej, dobrej i sprawdzonej receptury auta z napędem na tył, napędzanego silnikiem V8 i osadzonego na solidnej ramie. Kiedy w roku 1996 Chevrolety Caprice i Impala znikały z salonów sprzedaży na rynku pozostał tylko jeden samochód, którym mógł je godnie zastąpić – Ford Crown Victoria.
Chevrolet Impala był produkowany w latach 1994-1996 jako luksusowa, usportowiona wersja Caprice’a ale Impala nie zawsze była lepszą odmianą modelu Caprice. Tak naprawdę to Impala dała początek Caprice’owi a był rok 1965. Przyjrzyjmy się, zatem interesującej historii tych dwóch sztandarowych produktów GM.

caprice66
Chevrolet Caprice ’66

Model Caprice rozpoczął swoje życie, jak już wspomniałem w 1965 roku, jako luksusowa odmiana Chevroleta Impali. Nazwa samochodu wzięła się od nazwy eleganckiej nowojorskiej restauracji. Pierwsze Caprice’y były standardowo wyposażone w silnik V8 i w automatyczna przekładnie 2-biegową. W nowy rok 1966 Caprice wszedł już, jako niezależny model, który występował w trzech odmianach. Jako 2-drzwiowy i 4-drzwiowy hardtop oraz jako Station Wagon. Co ciekawe, mimo że automatyczna skrzynia biegów, winylowy dach i wspomaganie kierownicy były dodawane jako opcja, prawie każdy sprzedany Caprice był w nie wyposażony. Wszystkie dostępne jednostki napędowe to solidne V8-ki, do wyboru także najsilniejsze wówczas 396 cid Turbo Jet oraz 425-konny 427 cid. Bardzo niewielu klientów wybierało opcję z 4-biegową skrzynią manualną.
Nie będę jednak omawiał poszczególnych wersji samochodu i dokonanych w nim zmian na przełomie lat 1965-1970, kiedy to zakończono produkcję pierwszej generacji i auto został przebudowane. Warto tylko wspomnieć o tym, że opcje wyposażeniowe dla Caprice’a spowodowały, że pod koniec lat 60-tych stał się on bardzo konkurencyjny dla Cadillaca DeVille, przy czym cena Caprice’a była bardziej atrakcyjna.
caprice72
Druga generacja modelu, która rozpoczęła swoją historię w 1971 roku, była większa od poprzedniej i zaprojektowana zgodnie z rynkowymi tendencjami zaokrąglania kantów i krawędzi. Caprice nadal pozostawał luksusowym bratem Impali i oferował także wersję kombi, która dzięki ponad 3-metrowemu rozstawowi osi była największym Station Wagonem w historii modelu. Samochód w wersji kombi otrzymał nazwę Kingswood Estate i był jednym z najbardziej luksusowych 'wagonów’ na rynku. Wpływ na atrakcyjność tego pojazdu miały także dostępne dla niego silniki, identyczne jak dla hardtopów. Można było więc wybrać samochód wyposażony w 400-calowy Turbo Fire, 400 cid big Block, który oferował moc 300 KM oraz 454cid, z którym w parze szedł standardowo podwójny wydech. W roku 1973 w nomenklaturze pojawiło się nazewnictwo Caprice Classic, które towarzyszyło temu pojazdowi już do końca produkcji. Przez kolejne lata samochód, w typowy dla amerykańskiego rynku sposób, zmieniał się niewiele, choć co roku zmieniano wiele detali, aby odróżnić od siebie kolejne roczniki. Na zmiany, przede wszystkim silnikowe, ale także kształtu świateł i zderzaków miały wpływ niezwykle dynamicznie zmieniające się na początku lat 70-tych, przepisy i ustawy dotyczące rynku motoryzacyjnego a mające polepszyć bezpieczeństwo kierowców i pasażerów oraz zmniejszyć uciążliwość ekologiczną samochodów.
[button text=”następna strona” link=”https://roadrunners.pl/chevrolet-caprice-legendarny-fullsize/2/” style=”primary” size=”small” target=”_self” display=”block” icon=”arrow-right”]

Tagi: , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *