Chevrolet kończy 100 lat

0 Comments

Setne urodziny marki Chevrolet zbliżają się wielkimi krokami. Z tej okazji firma GM zaplanowała kilka atrakcji upamiętniających okrągłą rocznicę.

 

 

 

Na dedykowanej stronie internetowej Chevy100 – http://www.chevrolet.com/100-years – internauci mogą na przykład podzielić się historiami związanymi z marką Chevrolet, a także publikować zdjęcia swoich samochodów poprzez kanały społecznościowe, takie jak Facebook.

Producent zachęca także do oddania głosu na jeden z szesnastu kultowych samochodów Chevroleta, poczynając od modelu Six z 1912 roku, a kończąc na elektrycznym Volcie.

Chevrolet założony został w Detroit w listopadzie 1911 roku przez kierowcę wyścigowego i konstruktora Louisa Chevroleta oraz założyciela koncernu General Motors Williama C. „Billy’ego” Duranta, którzy stworzyli samochody szybko zdobywające sobie dobrą reputację ze względu na swoje osiągi, trwałość i wartość. Cechy te pozostają kluczowe dla Chevroleta, będącego czwartą z kolei największą marką motoryzacyjną na świecie.

William C. Durant Louis Chevrolet

 

Od samego początku do oferty przystępnych cenowo samochodów osobowych i półciężarowych Chevrolet wprowadzał rozwiązania technologiczne i elementy zazwyczaj zarezerwowane dla samochodów droższych. Pierwszy Chevrolet – Classic Six serii C – oferował elektryczny rozrusznik i reflektory przednie w czasach, w których stanowiły one rarytas nawet w samochodach luksusowych.

W kolejnych dziesięcioleciach wprowadzano w modelach Chevroleta, równolegle do droższych pojazdów, takie innowacyjne rozwiązania jak szkło bezodpryskowe, wtrysk paliwa, nieblokujące się hamulce i elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy. Przyjmując przełomowe rozwiązania technologiczne na bardzo wczesnym etapie Chevrolet jako jedna z najlepiej sprzedających się marek w branży zmienił sposób, w jaki stosowane były one w nowych pojazdach.

Chevrolet sprawił również, iż doskonałe osiągi stały się przystępne cenowo. Wczesne silniki cztero- i sześciocylindrowe znane były ze swej trwałości i mocy, jednak nowy etap doskonałych osiągów, przystępnych cenowo, rozpoczął się wraz z wprowadzeniem w 1955 roku silnika V8 small block. W ciągu kolejnych 50 lat silnik ten napędzał miliony samochodów osobowych i półciężarowych, a jego spuścizna widoczna jest w nowej generacji silników V8 stosowanych obecnie w samochodach półciężarowych i SUV-ach, jak również w samochodach sportowych takich, jak Camaro i Corvette.

W Europie Chevrolet Corvette potwierdził swój status ikony, firmy mocnej i stabilnej, zdobywając 6 tytułów podczas 24-godzinnych wyścigów Le Mans we Francji. W roku 2010 Chevrolet świętował podwójne zwycięstwo w Mistrzostwach WTCC, w których Chevrolet Cruze zdobył tytuł mistrzowski w kategorii kierowców WTCC, zaś sam Chevrolet tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów.

Design zawsze stanowił jeden z najważniejszych elementów Chevroleta, a wiele jego modeli stało się ikonami amerykańskiej kultury. Unoszące się płetwy pochodzącego z 1957 roku Chevy Bel Air'a stanowiły odzwierciedlenie optymizmu charakterystycznego dla wieku odrzutowców, zaś elegancka Corvette Stingray z roku 1963 postrzegana jest przez wielu historyków motoryzacji za najlepiej zaprojektowany samochód w historii.

 

1935 Suburban 1963 Corvette Sting Ray 1967 Camaro Chevrolet w 1962

 

Stylistyka innych modeli Chevroleta miał wpływ na kulturę, a jej skutki widoczne były przez dziesięciolecia. Wprowadzony w 1967 roku model Camaro oferował młodym klientom sportowy wóz o przystępnych cenowo doskonałych osiągach. Inspirowany dziedzictwem modelu, Chevrolet Camaro piątej generacji, wprowadzony w 2010 roku, szybko stał się bestsellerem wśród głównej konkurencji.

W świecie samochodów półciężarowych innowacyjne rozwiązania Chevroleta w kategoriach wzornictwa prowadzą do zmian i tworzą nowe segmenty. Suburban, pierwszy na świecie SUV, zaprezentowany został w roku 1935 i pozostaje najdłużej funkcjonującą nazwą motoryzacyjną w historii tej branży. Leżąca u jego podstaw koncepcja zapewnienia większej przestrzeni pasażerskiej i bagażowej nie straciła nic na swej aktualności przez 76 lat.

Urodzony w Szwajcarii Louis Chevrolet (1878-1941) był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i pionierskim konstruktorem. William C. „Billy” Durant (1861-1947) był wizjonerem marketingu motoryzacyjnego. Durant założył koncern General Motors w roku 1908; w tym czasie rosła reputacja L. Chevroleta jako niezwykle odważnego kierowcy wyścigowego – w roku 1905 ustanowił on rekord prędkości na lądzie, rozwijając 111 mil na godzinę w specjalnym, otwartym samochodzie wyścigowym. Durant wynajął Chevroleta do udziału w najważniejszych wyścigach i jazdach promocyjnych.

W 1910 roku Durant zmuszony został do opuszczenia firmy, którą założył, nie odstraszyło go to jednak od rozkwitającej branży motoryzacyjnej. Nawiązał współpracę z innymi partnerami, w tym z Chevroletem i rozpoczął prace nad nowym samochodem.

Durant wierzył, iż reputacja Chevroleta jako kierowcy wyścigowego pomoże w sprzedaży samochodu, dlatego też ochrzcił go jego imieniem. Spółka Chevrolet założona została w 1911 roku, a pierwszy jej samochód, Classic Six serii C był dużym, doskonale wytworzonym samochodem osobowym. Zastosowany w nim duży, sześciocylindrowy silnik 4.9L (299 cali sześciennych) pozwalał na uzyskanie 40 KM i rozwinięcie maksymalnej prędkości rzędu ok. 65 mil na godzinę. Sprzedawano go za cenę 2150 USD – odpowiednik blisko 50 000 USD obecnie, jeśli uwzględnić inflację.

Po ponownym wprowadzeniu tej marki na rynek europejski w 2005 r. Chevrolet ponad dwukrotnie zwiększył swoją sprzedaż, osiągając w 2008 r. poziom około 500 000 egzemplarzy. W 2010 r. Udział Chevroleta w rynku w Europie wyniósł 2,5% przy sprzedaży 477194 samochodów.

Firma dysponuje siecią 2700 dealerów i punktów serwisowych w całej Europie. Linia Chevroleta obejmuje: niewielkiego Sparka, miejski model Aveo, kompaktowy czterodrzwiowy Cruze, SUV-a Captivę oraz legendarny samochód sportowy Corvette. W 2011 r. Chevrolet wprowadzi na rynek siedem nowych samochodów: zupełnie nowego, rodzinnego vana Orlando, nową Captivę, Corvette Grand Sport Coupé, nowego Aveo w wersji pięcio- i czterodrzwiowej, Cruze w wersji pięciodrzwiowej, Camaro w wersjach coupé i convertible oraz nagrodzony samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu Chevrolet Volt.

„Chevrolet sprzedał na całym świecie ponad 200 milionów samochodów osobowych i ciężarowych, dzięki czemu modele marki odegrały dużą rolę w życiu wielu użytkowników i ich rodzin.” powiedział Chris Perry, wiceprezes ds. globalnego marketingi i sprzedaży Chevroleta. „Warto więc uczcić stulecie firmy w wyjątkowy sposób, podkreślający bliskie relacje z naszymi klientami.”

blank blank blank blank

 

źródło: Chevrolet, Chevrolet Poland
 

forum

Tagi: , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *