Ford Mustang – galopujący koń

0 Comments

Mustanga zaprezentowano 17 kwietnia 1964 roku. Ford chciał w ten sposób konkurować z Chevroletem Monzą podbijającym serca młodych Amerykanów. Auto przeznaczono dla niezamożnych klientów, więc w projekcie nazwanym Allegro wykorzystano podzespoły popularnego Falcona.

Zaprojektowano jedynie specjalne nadwozie i zmieniono nazwę na Mustang, na cześć legendarnego samolotu myśliwskiego z II wojny światowej. Dyrektor Forda, Lee Iacocca, poparł projekt i błyskawicznie przygotowano produkcję Mustangów. Dział marketingu usunął symbol samolotu z maski auta, zastępując go sylwetką galopującego konia, lepiej kojarzoną przez klientów. Sukces modelu przekroczył wszelkie oczekiwania. W ciągu pierwszych czterech miesięcy sprzedaży nabywców znalazło 100 tys. Mustangów! W 1966 roku produkcja samochodu osiągnęła nigdy nie pobity w USA rekord – 607 568 aut. W tym samym roku aż 42% Mustangów wyposażono w rzędowe „szóstki”, ponieważ Ford Motor Company bardzo aktywnie promował te właśnie silniki. Jednak w kolejnych latach klienci nie dali się zwieść i woleli dopłacić przynajmniej 105,63 $ za najmniejszy silnik V8.
mustang1
W połowie lat 60. w USA rozwinęła się moda na sportowe auta wyposażone w możliwie największe silniki. Te tzw. muscle cars były niezbędnym atrybutem każdego szanującego się młodego mężczyzny. Ich 8-cylindrowe, co najmniej 200-konne silniki, basowym brzmieniem wydechu zwracały uwagę płci pięknej, pozwalały też pokazać kolegom, kto rządzi podczas wyścigów spod ulicznych świateł. Co wieczór na głównych ulicach wszystkich miasteczek USA słychać było ryk silników, pisk opon i czuć było swąd palonej gumy. Żaden z koncernów samochodowych nie pochwalał ulicznych wyścigów, ale wszyscy, odpowiadając na potrzeby rynku, przygotowali auta wyposażone w mocne silniki. Ogromne, 5- lub 7-litrowe motory dawały się ławo rasować, osiągając 300 albo i więcej koni. Jednak spośród wielu marek i modeli szczególną popularnością cieszył się Ford Mustang.
mustang3
Auto było mniejsze i tańsze od Pontiaca GTO czy Dodge’a Chargera, a jednocześnie dzięki specjalnym, przygotowanym do wyczynu wersjom Shelby’ego, uważane za „mające styl”. Ford starannie pielęgnował ten wizerunek. Przygotowując na 1967 rok pierwszą modernizację Mustanga, zmieniono podwozie (ujednolicając przednie zawieszenie z modelami Fairlane i Falcon z 1966 roku) oraz zlikwidowano słabe punkty tylnego zawieszenia. Wydłużono i poszerzono nadwozie, przy okazji zmieniając jego linie na bardziej agresywne. Na liście wyposażenia dodatkowego oprócz jednostek V8 o pojemności 4,8 l i mocy 200, 225 lub 271 KM pojawiła się także „duża ósemka” o pojemności 6,4 l (390 cali sześciennych) i mocy 324 KM. Pierwszy z serii Mustangów mający pod maską 324-konny silnik kosztował ponad 3,5 tys. dolarów, czyli o tysiąc więcej niż wersja podstawowa. Samochód osiągał prędkość 200 km/h i rozpędzał się do 100 km/h w 7,6 s. W tej wersji Mustang miał usztywnione zawieszenie, wzmocnione stabilizatory, tarczowe hamulce na przednich kołach, mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu i 15-calowe koła. Jednak duży silnik stanowił poważne obciążenie przednich kół i auto było wyraźnie podsterowne. Aby nadać Mustangowi bardziej neutralną charakterystykę, stosowano specjalne, wzmocnione opony diagonalne Firestone Wide Oval.
mustang
Do 2009 roku ukazało się 5 generacje tych aut i 10 zmodernizowanych wersji. Mustang, którego do dziś wyprodukowano około 6,5 mln sztuk, należy do najpopularniejszych „jankeskich” samochodów sportowych.
DANE TECHNICZNE: FORD MUSTANG GT 1966

Silnik widlasty, 8-cylindrowy, górnozaworowy, z 4-gardzielowym gaźnikiem, o pojemności 4736 cm3
Moc maksymalna 271 KM (203 kW) przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 430 Nm przy 3400 obr./min
Napęd Na koła tylne
Skrzynia biegów 3-stopniowa, automatyczna
Hamulce Przód – tarcze, tył – bębny
Ogumienie 215/60 R 15
Średnica zawracania 12,0 m
Masa własna 1452 kg
Wymiary 4665x1800x1310 mm
Rozstaw osi 2745 mm
Pojemność bagażnika 260 l
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Zużycie paliwa 16-22 l/100 km

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zapraszamy do dyskusji na temat tego artykułu na naszym [button text=”forum” link=”http://forum.roadrunners.pl/ford-f44/galopujacy-kon-1966-ford-mustang-t920.html” style=”info” size=”small” target=”_self” display=”inline” icon=”no”]

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *