Ford Taurus – krótka historia

2 komentarze

Ford Taurus. Jeden z najpopularniejszych w swoim czasie samochód w USA. Bardzo popularny także wśród miłośników teraźniejszej amerykańskiej motoryzacji na całym świecie. Druga generacja tego auta,  w latach 1992-1996 była najchętniej kupowanym przez Amerykanów samochodem.

Ford Taurus I gen
Pomysł na Taurusa zrodził się w 1981 roku. Miał to być popularny samochód segmentu mid-size o napędzie na przednie koła (FWD) i miał zastąpić Forda LTD. Rodził się na deskach kreślarskich Ford Motor Company wspólnie z modelem Escort. Przy pracy nad Taurusem pracowali jednak tylko amerykańscy inżynierowie. Był to bowiem projekt kierowany tylko na rynek amerykański. Samochód został zaprezentowany w 1985 roku i był jednym z pierwszych aut rodzinnych zrywającym swoją sylwetką z tradycyjną „kanciastowatością” aut amerykańskich. Tego samego roku Mercury – jedna z firm działających pod skrzydłami Forda, zaprezentowała model Sable – bliźniaczy odpowiednik Taurusa. Znawcy rynku motoryzacyjnego sądzili, że Taurus się nie przyjmie. Nie dość, że zrywał samą sylwetką z innymi amerykańskimi produktami tamtego okresu, to był także autem zaawansowanym technicznie jak na owe czasy. Samo zastosowanie przedniego napędu było wtedy bardzo ryzykownym krokiem. Samochody FWD były rzadkością na rynku amerykańskim. Ku zaskoczeniu wszelkiego rodzaju znawców rynku Taurus pierwszej generacji został bardzo przychylnie przyjęty przez amerykańskich klientów i sprzedał się w liczbie ponad 1 mln egzemplarzy (do roku 1991). W związku z sukcesem Taurusa i Sable’a GM oraz Chrysler szybko przystąpiły do tworzenia swojego auta rodzinnego o aerodynamicznej sylwetce mogącego konkurować z nowym Fordem.

Taurusdoarta1
Co charakteryzowało Taurusa wśród typowych amerykańskich produkcji to wykonane z tworzywa sztucznego klosze lamp przednich oraz atrapa chłodnicy, wykonana także z tworzywa. Sable zamiast atrapy posiadał podświetlany panel, który tworzył wraz z przednimi światłami, świetlny pas ciągnący się przez cały przód samochodu. Auta były dostępne w kilku wersjach silnikowych, jako sedan i station wagon. Silniki to 2.5L rzędową czwórka, oraz trzy silniki V6 o pojemnościach 3.0, 3.8 i 3.2 dla wersji sportowej SHO (dostępnej od roku 1989). Dostępne były wersje o różnym stopniu wyposażenia (L,GL,LX) do wyboru z automatyczną lub manualną skrzynią biegów. Dość poważnie do sukcesu Taurusa przyczyniła się jego obecność w filmie Robocop. Także amerykańskie władze nie zostały wobec nowego dziecka Forda obojętne. Pojazd często był używany, na przełomie lat 80/90, przez amerykańskie służby. Szczególnie wyraźnie widać to w hollywoodzkich produkcjach jak Zabójcy gdzie Sly jeździ identycznym Bykiem jak mój (no prawie, bo mój ma klamki w kolorze nadwozia), Mrocznej dzielnicy gdzie z kolei zabójcy ścigają, też podobnym Taurusem, biednego Stevena Segala. Taurus 2 generacji występuje w co drugim odcinku popularnego serialu Z archiwum X. Także Blake Carington z Dynastii poruszał się super wypasionym czarnym Taurusem pierwszej generacji.
Taurus Robocopa
W 1990 roku Ford postanowił przebudować lekko Taurusa, głównie wewnątrz. Udostępniono wersje z poduszką powietrzną dla kierowcy. Silnik 2.5L wyposażono w sekwencyjny wtrysk paliwa. Wersja LX  została wyposażona w ABS.
W 1992 Taurus i Sable przeszły poważny face lifting i tak narodziła się druga generacja tego auta, będąca przez cały okres produkcji najlepiej sprzedającym się autem w USA. Zmieniono przód i tył samochodu oraz interior. W roku 1993 zrezygnowano z najuboższej wersji o oznaczeniu L oraz wycofano silnik 2.5L uważany za bardzo awaryjny (amerykanom zawsze najlepiej wychodziły benzynowe V-ki). Dostępne były nadal wersje GL oraz LX z silnikami 3.0 lub 3.8 oraz wersja SHO z silnikiem Yamahy 3.2L i podwójnym wydechem. Wersja policyjna była wyposażona w silnik 3.8 (zmodyfikowany w stosunku do cywilnego 3.8) i także podwójny wydech.
Taurus w służbie policji
[button text=”następna strona” link=”https://roadrunners.pl/ford-taurus-krotka-historia/2/” style=”primary” size=”small” target=”_self” display=”block” icon=”arrow-right”]

2 Replies to “Ford Taurus – krótka historia”

    1. Artykuł pisałem dawno temu, w sumie nie pamiętam już skąd wziąłem tę informację o silniku 2.5 litra, a być może to literówka…

Skomentuj piotrekzet Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts