Humvee ? żołnierz z krwi i stali


Pisząc o ikonach amerykańskiej motoryzacji nie można pominąć tego auta. Dla miłośników skrzydlatych krążowników może nie jest tak wyjątkowy ale to konstrukcja, która od ćwierćwiecza walczy za Amerykę. Samochód – określenie używane wobec tego modelu wydaje się niewłaściwe – to maszyna z krwi i stali. Warto poświęcić mu kilka słów.

Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów na świecie. Nic go nie przypomina i sam też nie przypomina niczego stworzonego do tej pory. Rozpoczęcie prac nad HMMWV (znanym też jako Hummer H1), nowym pojazdem dla wojska, datuje się na 1979 rok. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1985 roku. Z zamierzenia miał zastąpić Jeep’a M151.

Jeep M151Wojsko potrzebowało nowego, lekkiego, taktycznego pojazdu, który można by łatwo dostosować do typowych zadań na nowoczesnym polu bitwy. Dodatkowo oczekiwano od nowego pojazdu wyjątkowej niezawodności, mobilności i trwałości. Efekt jest taki, że używają ich obecnie jednostki Marines, Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych. Żadna inna konstrukcja nie może się równać z możliwościami Hummera. Samochód stał się jedną z ikon amerykańskiej motoryzacji. Doczekał się też ucywilizowanych wersji H2 i H3 wywierając tym ogromny wpływ na rynek. Jest elementem pop kultury, do dzisiaj to ulubiony samochód niektórych gwiazdorów z Hollywood. Posiada majestat godny luksusowego auta, jak również bohaterskie referencje z wojen.

Już w latach 70-tych wojskowi doszli do wniosku, że ich flota kołowa wymaga uzupełnienia, bo pojazdy rodem z II-giej Wojny Światowej wyczerpały swoje możliwości. Standardowy wojskowy Humvee mierzy 4,57 m długości, 2,13 m szerokości i waży ok. 2,3 t. Standardowa wysokość to 1,83 m z możliwością obniżenia do 1,37m. Konstrukcja oczywiście oparta o ramę, ładowność 1,125 t.

Hummer H1Dopuszczalna masa całkowita 3,465 t. Jak łatwo dostrzec, waga jest niestosownie mała jak na rozmiary i możliwości auta, wszystko dlatego, że zastosowano aluminiowe elementy nadwozia, dzięki temu samochód wciąż nadawał się do ciężkiej zabudowy czy też transportu żołnierzy.

Zawieszenie niezależne dla wszystkich kół, z hydraulicznymi amortyzatorami, świetnie daje sobie radę w najtrudniejszym terenie. Stały napęd na 4 koła i tarcze hamulcowe na każdym z nich. Układ napędowy posiada dyferencjały typu Torsen, dzięki temu jeśli jedno z kół straci przyczepność, moment obrotowy jest przekazywany na pozostałe koła, które jeszcze nie straciły przyczepności. System ten współpracuje z kontrolą trakcji, dzięki czemu w terenie daje niezwykłe zdolności off-road. Pojazd wyposażony jest w specjalne wojskowe opony, a część modeli wyposażona jest w system pompowania opon CTIS, dzięki temu kierowca może dostosować ciśnienie w kołach do warunków terenowych bez opuszczania fotela. Głębokość brodzenia bez modyfikacji wynosi 76 cm, a po przygotowaniu 1,5 m. Zdolność pokonywania wzniesień 40 stopni.

Hummer H1 2005Kilka słów o silniku – jest to typowa dla amerykanów konstrukcja V8 o pojemności 6.5L i mocy 150 KM przy 3600 obr/min. O ile nie wypada pytać o zużycie paliwa w stosunku do amerykańskich samochodów, to w tym wypadku spalanie ma strategiczne znaczenie. Humvee jest wyposażony w zbiornik o pojemność 94,63 L, pozwala on na przejechanie około 480-563 km. Wynika z tego, że spalanie jest na poziomie ok. 20L/100km. Ze względu na wojskowe oczekiwania, wszystkie militarne modele napędzane są olejem napędowym, ułatwia to działania logistyczne na polu walki. Wojskowi zażyczyli sobie również, by pojazd wielozadaniowy był wyposażony w trójbiegową automatyczną skrzynię biegów Allison, ułatwia to nowym kierowcom przejście szkolenia. Instalacja elektryczna standardowo jest zbudowana na napięcie 24V. Wydajność alternatora 60A.

Humvee w trudnym terenieAuto służy głownie w amerykańskiej armii, ale i Wojsko Polskie użytkuje ten model. Z chlubą pokazywany jest w czasie naszych świąt państwowych. Z okazji 10 rocznicy przystąpienia Polski do NATO i 90 rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych ze Stanami Zjednoczonymi, Muzeum Wojska Polskiego wypożyczyło jeden z egzemplarzy od Armii USA. Jest to najnowsza modyfikacja tej wiekowej konstrukcji. Jak zapewniają przedstawiciele Muzeum pojazd będzie można oglądać do końca sierpnia, zarówno od zewnątrz jak i wyposażenie wewnątrz. Dla tych, którzy nie będą mieli możliwości dotrzeć do Warszawy przed zakończeniem ekspozycji, pracownicy Muzeum będą starać się o pozyskanie modelu Humvee do stałej ekspozycji.

Już wkrótce opowiemy o modelach, wersjach cywilnych, wyposażeniu i wpływie na pop kulturę, zapraszamy…

Jeżeli chciałbyś podzielić się swoimi wrażeniami na temat tego auta zapraszamy do wątku na forum poświęconemu temu artykułowi.
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *