Protect & Serve – ?those magnificent cops in their flying machines?

0 Comments

Wiek XX rozpoczął się ekspansją samochodu na cały świat. Pierwsze dorożki silnikowe były pojazdami dla zamożnej części społeczeństwa, ale niedługo potem stały się również środkami lokomocji dla policji. Europejscy stróże porządku traktowali nowe automobile ze sceptyzmem. Zupełnie inne podejście mieli ich amerykańscy koledzy, którzy chętnie zamienili twarde końskie siodła na miękkie siedzenia w limuzynach, które jak najszybciej chcieli mieć w swojej dyspozycji.

W roku 1889 operatywny szef policji z Louisville napisał do swoich kolegów w Nowym Jorku i innych wielkich miastach list, który przeszedł do historii amerykańskiej policji. Pisał w nim m.in. : „Wkrótce nie będzie już rewiru policyjnego, w którym będzie się można obejść bez automobilu lub motoroweru”.
Policja w krótkim czasie wyrosła na ważnego odbiorcę aut, a producenci projektowali i wyposażali pojazdy specjalnie na potrzeby stróżów prawa. Ford w 1932 roku zaoferował tuningowane czteromiejscowe auto w wersji police special. Warto tu zaznaczyć, że amerykańscy producenci, Chevrolet, Ford i De Soto, zaopatrywali wówczas w samochody policyjne większość mniejszych państw europejskich, które nie posiadały własnego przemysłu motoryzacyjnego. Policyjne auta projektowano i wyposażano w sposób ułatwiający pracę stróżów prawa – wzmacniane podwozia, szperacze stosowane w patrolach nocnych, lampy sygnalizacyjne, mocniejsze silniki, urządzenia łączności, sprężarki do pompowania przebitych opon, czy też syreny lub dzwonki alarmowe, pomocne przy sprawnym przebijaniu się przez ruch uliczny w wielkich miastach (w większości krajów anglosaskich preferowane były dzwonki obsługiwane ręcznie, a w USA syreny o narastającym dźwięku).

1952 Ford Mainline

1959 Dodge Coronet Police

1960 Ford Fairlane 500

1962 Ford Galaxie

Zainteresowanie samochodami specjalnymi rosło w całym świecie. Policja wprowadzała do służby odpowiednio wyposażone pojazdy do rejestracji przebiegu wypadków, wozy dowodzenia, ogłoszeniowe, transportery więźniów, pojazdy z armatkami wodnymi, patrolowe, holownicze, opancerzone pojazdy specjalne, wozy kuchenne, łączności, terenowe, warsztatowe, transportowo-ciężarowe i wiele innych.
W latach sześćdziesiątych, Dodge zaoferował policji cztery różne typy maszyn w specjalnym wyposażeniu, które dzięki dodatkowej możliwości wyboru sześciu silników o różnej mocy miały spełnić wszystkie życzenia policji.
Podobne oferty składały: Ford, GM, Chrysler i American Motors. Jeszcze dziś wszyscy amerykańscy producenci dostarczają policji podrasowane wozy patrolowe. Oficjalnie są wyszczególniane w katalogach jako interceptory (w terminologii wojskowej słowo to oznacza myśliwiec przechwytujący).

1972 Dodge Tradesman Braun Ambulance SWAT Unit

1976 Dodge Coronet

1956 Ford Police Interceptor

1993 Chevy Blazer S-10

O wyborze odpowiednich pojazdów każdy stan i miasto decydują samodzielnie. W Stanach Zjednoczonych nie każde miasto ma własną policję miejską – Police, ale każde ma własnego szeryfa odpowiedzialnego za cały okręg. Od 1977 do 1980 roku policja nowojorska w obliczu pierwszego kryzysu energetycznego wybierała spalające niewiele paliwa kompaktowe Plumouthy Horizon, Chevrolety Citation lub Fordy Fairmonty. W tym samym okresie kalifornijska Highway Patrol (amerykańska policja autostradowa) zamówiła najszybszego Chevroleta Camaro Z28, pożerającego 20 litrów paliwa na 100 km, prawie dwa razy więcej niż wóz patrolowy nowojorskiej policji. Po chwilowym romansie z nielubianymi samochodami kompaktowymi i pokonaniu pierwszego kryzysu energetycznego znów moc stała się najważniejsza. 

1976 Chevy Nova Police

1972 Plymouth Satellite Custom

1985 Ford Granada Police Patrol Car

1977 Chevrolet Camaro Z28 Highway Patrol

400 Fordów Mustangów z silnikami V8 i wzmocnionym podwoziem zastąpiło w Kaliforni Chevrolety Camaro, a w kilku stanach pojazdami Highway Patrol stały się nawet sportowe Chevrolety Corvette o mocy 400 KM. Styliści mieli wolną rękę, paliwo znów było tanie, można więc było nabywać sportowe auta. Ale powoli obraz ten się zmieniał, zaczęto myśleć o kosztach i w końcu przewagę w urzędach zyskali bezwzględni kalkulatorzy gromiący swoich kolegów będących na pierwszej linii frontu i nawołujący do większej oszczędności.

2000 Chevrolet Camaro

2001 Ford Mustang - Special Enforcement Unit

2006 Dodge Charger - Supervisor's Unit

Corvette C5 police

Dziś w policyjnych parkach samochodowych dominują nieco ulepszone, tanio zakupione wozy z produkcji seryjnej z imponująca mocą silników wahającą się od 250 do 400 KM, np. Fordy CV Police Interceptory z montowaną z przodu pojazdu masywną kratą taranującą oraz nowoczesnymi pasami świetlnymi na dachu, wykonanymi w technologii LED, które bez zasilania silnika pracują 100 godzin. Tylko do zadań specjalnych, np. na granicy meksykańskiej, używa się przebudowanych wozów sportowych, ponieważ gangi przemytników są wyposażone w mocne auta. Coraz częściej do użycia wchodzą też pojazdy specjalne, np. doskonale przystosowane do jazdy terenowej quady będące na wyposażeniu jednostek Border Patrol (straży granicznej). Pick-upy i duże samochody terenowe z napędem na obie osie, z zamontowanym systemem lokalizacji satelitarnej GPS oraz bezprzewodowym, satelitarnym łączem internetowym są używane w Górach Skalistych lub na pustyni, czyli w terenie, który niemal dokładnie odpowiada wyobrażeniom o Dzikim Zachodzie. Do zadań specjalnych wykorzystywane są nawet prawdziwe wyścigowe terenówki.

2005 Ford Police Interceptor - Warrants Unit

2007 Ford Crown Victoria Police Interceptor

2007 Dodge Nitro

Chevrolet Pickup

Amerykańscy policjanci są uprzejmi i gotowi do pomocy, o ile przestrzega się prawa, a są w tej kwestii bardzo surowi. Zachowanie czystości ulic jest powszechnym obowiązkiem. Wyrzucony przez okno niedopałek papierosa może kosztować palacza nawet 1000 dolarów kary. Stróże prawa dbają o dobry kontakt z obywatelami wykorzystując ciekawe pojazdy w nietuzinkowych projektach – „opancerzony” Baja Police Racer, Monster Truck, Funny Car Dragster o niebotycznej mocy silnika wynoszącej ponad 2000 KM, czy Junk Police Car – dziwnie wyglądający „pojazd ze złomowiska”, które budzą duże zainteresowanie i ułatwiają nawiązanie kontaktu w trakcie organizowanych akcji oświatowych. Znany jest także zakrojony na skalę całego kraju program edukacyjny policji, dzięki któremu dzieci szkolne w USA są ostrzegane przed skutkami zażywania narkotyków – D.A.R.E. (Drug Abuse Resistance Education).
Najsłabszym i najmniejszym amerykańskim wozem policyjnym jest jednocylindrowy Cushman, o pojemności 450 do 600 ccm i mocy 8 – 10 KM, często wyśmiewany, ale bardzo efektywny trójkołowiec, którym funkcjonariusze posługują się przy kontroli nieprawidłowo parkujących kierowców.

2004 Ford Expedition - Community Relations D.A.R.E. Unit

DARE Police Cars Sayeville

Fredericktown MO Police Ford Crown Victoria DARE Unit

NYPD Cushman

Wspomnieć wypada również o policyjnych motocyklach, chociaż ten segment prawdopodobnie zostanie wyparty przez lżejsze, szybsze i tańsze motory innych produkcji niż USA. Stróże prawa prezentują się dumnie na swoich służbowych Harleyach Davidsonach, w jednostkach Highway Patrol, czy w policji miejskiej.
I jeszcze jedna ciekawostka niespotykana w innych krajach. W kilku stanach USA, miejskie i prywatne organizacje, np. Life-Guard, podejmują działania, które w Europie są zastrzeżone tylko dla policji, na przykład aresztowania. Tak dzieje się też na wielu uniwersytetach lub w przypadku ochrony mniejszych lotnisk.

2007 Harley-Davidson Motorcycle

2006 Harley-Davidson Motorcycle DC

2005 Ford Taurus - Gallaudet University Department of Public Safety

2005 Chevrolet Silverado - Community Service Officer

Pomimo zauważalnych także w USA zmian klimatycznych i powoli budzącej się świadomości potrzeby ochrony środowiska, jeszcze długie lata obraz policji drogowej w USA będzie kształtowany przez duże, wspaniałe amerykańskie limuzyny wyposażone w paliwożerne silniki V8. Jest po temu również ważki argument – transport więźniów w kompaktowych pojazdach nie jest możliwy z czysto prawnych powodów, które określają standard takiego transportu.
W chwili obecnej Departament Policji d/s testowania samochodów w Michigan przeprowadził testy porównawcze wozów dla policji na przyszły rok, wybierając z ofert Forda, GM i Chryslera, w celu wyłonienia najlepszego wozu.
Nasza redakcja na bieżąco informuje o kolejnych doniesieniach w tej sprawie.

Protect & Serve... Pączki

 

 

 

 

Zapraszamy do dyskusji o policyjnych wozach na naszym FORUM OTWARTYM oraz do nowootwartej galerii zdjęć samochodów policyjnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *