Samochody marzeń w Beaulieu


Narodowe Muzeum Motoryzacji w Beaulieu to autentyczny raj dla miłośników aut, które jeżdżą po drogach świata. Każdy model z kolekcji to osobna opowieść, historia trendów w motoryzacji zmieniających się na przestrzeni lat.

W roku 1952 otwarto Palace House lorda Montagu w Beaulieu i jego ogrody dla publiczności. W holu wystawiono kilka samochodów, które stały się zalążkiem muzeum. Kolekcja uzupełniana była stopniowo, a następne samochody eksponowano w różnych częściach pałacu. W roku 1958 stało się jasne, że trzeba zbudować specjalnie zaprojektowany budynek w parku dla zbioru, bo Palace House powoli nabierał olejowego zapachu garażu.

W roku 1959 pojazdy zostały umieszczone w nowym miejscu, ale w połowie lat sześćdziesiątych i ono okazało się za małe. Przygotowano więc długofalowy plan prac, którego celem było zwiększenie powierzchni wystawienniczej i polepszenie obsługi turystycznej, a wszystko to w harmonii z pięknem okolicy i kilkusetletnimi budowlami Beaulieu. Zatrudnieni znani architekci usytuowali muzeum, restauracje i parkingi tak, aby były niewidoczne spoza posiadłości.

W tym samym czasie powstała fundacja charytatywna, która przejęła kolekcję na własność i w roku 1972 nastąpiło powtórne otwarcie muzeum – już jako The National Motor Museum At Beaulieu, które obecnie jest jedną z głównych atrakcji turystycznych w okolicach Southampton, zaledwie 1,5 godziny drogi na płd.-zach. od Londynu.

W muzeum zgromadzono wiele klasycznych samochodów z minionych lat, samochodów marzeń, które łączą doskonałość techniczną z tą trudną do zdefiniowania szczyptą fantazji sprawiającą, że człowiek chcąc nie chcąc ogląda się za nimi. Najwspanialsze pojazdy, w których udało się połączyć solidną mechanikę z wdziękiem i pięknem, przypisywanym zwykle tylko dziełom sztuki.

Samochodów zwracających uwagę jest w Beaulieu wiele, nie sposób wyliczyć je wszystkie. My, jako entuzjaści motoryzacji amerykańskiej zachwycać będziemy się samochodami, które odpowiadają naszym wyobrażeniom w tym względzie, samochodami, które są kwintesencją piękna, elegancji, luksusu, które według nas należą do najlepszych, wspaniałych klasyków motoryzacji.

Poniżej prezentujemy niektóre modele pojazdów amerykańskich, wybrane z bogatej kolekcji Narodowego Muzeum Motoryzacji w Beaulieu (część z nich można obejrzeć na żywo w muzeum, a część na fotografiach również tam skatalogowanych).

American Motors AMX Buick Series 40 Phaeton Buick Skylark

1. American Motors AMX, rocznik 1972
Model AMX miał ściągnąć nowych, młodych nabywców do salonów American Motors. Samochód pobił kilka rekordów prędkości w roku 1968 – pierwszym roku produkcji. Sprzedaż jednak szła bardzo słabo i w roku 1970 ten dwuosobowy samochód został zastąpiony przez czteroosobowy Javelin.

2. Buick Series 40 Phaeton, rocznik 1930
Serię 40 wprowadzono do produkcji jako następcę serii 116. W roku 1930 wyprodukowano tylko 1100 tych pojazdów. Posiadał 118-calowy rozstaw osi i napędzany był sześciocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 258 cali i mocy 80 KM. Cena wynosiła 925 dolarów.

3. Buick Skylark, rocznik 1953
Z okazji 50 rocznicy istnienia firmy wypuszczono krótką serię kabrioletu Skylark, napędzanego silnikiem V8. Kosztował 5000 dolarów. Wykonano tylko 1690 sztuk, które obecnie są poszukiwanymi obiektami kolekcjonerskimi.

Buick Century Convertible Buick Reatta Cadillac 355

4. Buick Century Convertible, rocznik 1955
W roku 1955 Buick podniósł moc silnika do 236 KM. Wygląd jest wzorowany na modelu Skylark.

5. Buick Reatta, rocznik 1989
Podobnie jak Skylark w roku 1953, tak Reatta w roku 1988 ożywiła sprzedaż w salonach Buicka. Silnik V8 o pojemności 3,8 L i mocy 165 KM w połączeniu z niezależnym zawieszeniem i wspomaganym komputerowo hamulcowym układem antyblokującym czynią z tego samochodu poważnego konkurenta w kategorii luksusowych samochodów sportowych.

6. Cadillac 355, rocznik 1931
Silnik V8 napędzał samochód o nadwoziu podobnym do tego, który (z silnikiem V12) triumfował w rajdzie Indianapolis 500 w roku 1931 (wyścig samochodowy rozgrywany corocznie od roku 1911 w Stanach Zjednoczonych w ostatnią niedzielę maja, na dystansie 500 mil, czyli 200 okrążeń)

Cadillac 355B Cadillac Eldorado Cadillac Coupe De Ville

7. Cadillac 355B, rocznik 1932
Silnik V8 tego Cadillaca o pojemności 5,8 litra miał moc 115 KM. Był wyposażony w trzybiegową, synchronizowaną skrzynię i mógł rozwijać prędkość 120 km/h. Był to ostatni rok, w którym Cadillac oferował klientom wybór ozdoby na masce – tu widać łabędzia.

8. Cadillac Eldorado, rocznik 1956
Mimo silnika o pojemności 6 litrów i mocy 305 KM trudno ten model nazwać samochodem szybkim, chociaż jak na swą wagę i rozmiary sprawował się dobrze. Prędkość 100 km/h osiągał w 11 sekund. Model Eldorado został opracowany przez Harleya Earla, który wykorzystał w swej pracy elementy modeli XP-8, XP-9 i XP-300. Pierwsze Eldorado pojawiły się w roku 1953.

9. Cadillac Coupe De Ville, rocznik 1959
W roku 1959 stateczniki tylne Cadillaca osiągnęły największe rozmiary. Coupe De Ville miał silnik o pojemności 6,4 litra. Można było go kupić z zawieszeniem pneumatycznym, ręcznym cięgłem gazu, automatycznie sterowanym położeniem świateł Gildematic, barwionymi szybami i automatycznie strojonym radiem.

Cadillac Fleetwood 75 Chevrolet Bel Air Chevrolet Impala

10. Cadillac Fleetwood 75, Limousine, rocznik 1961
Ta specjalna limuzyna została skonstruowana na podwoziu o długości 6,4 m i ważyła 2540 kg. W Stanach Zjednoczonych powszechnie przyjęła się nazwa „limuzyna prezydencka” na określenie modelu Fleetwood 75. M.in. tych właśnie pojazdów używali prezydenci USA oraz inni wysocy urzędnicy Białego Domu.

11. Chevrolet Bel Air, rocznik 1958
Sławny silnik V8 o pojemności 4,6 litra, z możliwością wtrysku paliwa został opracowany w roku 1957. Była to pierwsza amerykańska jednostka napędowa dostarczająca moc 1 KM z każdego cala sześciennego pojemności. Co ciekawe, silnik Rolls-Royce’a z 1960 roku był oparty na tym właśnie bloku V8.

12. Chevrolet Impala, rocznik 1958
Spece od reklamy firmy Chevrolet mówili o tym samochodzie, że jest wyrzeźbiony. Zaczęła się nowa era w stylizacji nadwozi.

Chevrolet Corvette Sting Ray Chevrolet Corvette Stingray Chevrolet Corvette Coupe

13. Chevrolet Corvette Sting Ray, rocznik 1963
Pierwszy projekt Sting Ray cieszył się bardzo dużym powodzeniem u klientów.

14. Chevrolet Corvette Stingray, rocznik 1969
Druga generacja modeli Sting Ray została wprowadzona w roku 1968, mimo że jeszcze bez tej nazwy. Model z roku 1969 był w zasadzie nie zmieniony, ale w nazwie pojawiło się już jedno słowo.

15. Chevrolet Corvette Coupe, rocznik 1973
Z powodu wprowadzonego właśnie ograniczenia prędkości do 55 mil/h (około 90 km/h), Corvette była trochę wolniejsza niż poprzednie modele, ale i tak przejeżdżała 400 m ze startu stojącego w czasie 15 sekund.

Chevrolet Corvette Indy Chevrolet Eckler Corvette Chrysler Custom Imperial CL

16. Chevrolet Corvette Indy, rocznik 1978
Dwudziestą piątą rocznicę modelu Corvette firma postanowiła uczcić wypuszczeniem repliki wyścigowej Corvette, przeznaczonej do udziału w 62 wyścigu Indianapolis. Seria tych samochodów miała być początkowo krótka, ale wyprodukowano ich aż 6200 – po jednym egzemplarzu dla każdego sprzedawcy w USA. Klienci długo musieli czekać na możliwość ich zakupu za około 10 tys. dolarów.

17. Chevrolet Eckler Corvette, rocznik 1981
W ciągu wielu lat powstało dużo przeróbek samochodu Corvette. Najbardziej znane to modele firm Reeves Callaway, Greenwood oraz przedstawiony tu Eckler.

18. Chrysler Custom Imperial CL, rocznik 1933
Pierwszy rocznik najwyższej klasy samochodów z serii CL. Pokazany Phaeton opracowany przez LeBarona był jednym z 11 wyprodukowanych w tym roku. Jest uważany za jeden z najładniejszych samochodów z tego okresu.

Chrysler New Yorker Convertible Coupe Chrysler New Yorker Club Coupe Chrysler 300C

19. Chrysler New Yorker Convertible Coupe, rocznik 1941
Seria New Yorker, to szczebel niżej niż Imperial. Auta były wyposażone w silnik 8-cylindrowy i przekładnię hydrodynamiczną.

20. Chrysler New Yorker Club Coupe, rocznik 1946
Gdyby nie zaangażowanie Chryslera w produkcję wojenną, model ten pojawiłby się prawdopodobnie w roku 1942.

21. Chrysler 300C, rocznik 1957
Wprowadzony do produkcji w roku 1954 model 300C był naprawdę duży i szybki. Samochód musiał być duży, aby można było spożytkować moc sławnego na torach wyścigowych silnika Hemi o pojemności 5,4 litra i mocy 300 KM. W roku 1957 Hemi powiększył pojemność do 6,4 litra i moc do 375 KM. Maksymalna prędkość – około 215 km/h.

Chrysler 300F Dodge Convertible Dodge Custom Royal

22. Chrysler 300F, rocznik 1960
Model 300 z literą F był już bez silnika Hemi. Silnik V8 o pojemności 6,7 litra i mocy 275 KM nie był zły, ale nie dorównywał Hemi.

23. Dodge Convertible, rocznik 1934
W roku 1934 Dodge wprowadził nowy 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,5 litra i nowe zawieszenie, określane jako „pływająca poduszka”. Dodge i Chrysler miały takie same konstrukcje nośne i podwozia. Gdy w roku 1934 nowy model Chryslera okazał się nieudany, właśnie samochód oparty na elementach konstrukcyjnych Dodge’a uratował fabrykę przed bankructwem.

24. Dodge Custom Royal, rocznik 1959
Był to najlepszy z samochodów Dodge’a. Ponad 21 tys. tych aut znalazło nabywców. Z silnikiem V8 o mocy 345 KM kosztował nieco powyżej 3000 dolarów, był to więc samochód niedrogi.

Dodge Superbee Dodge Charger R/T Ford Skyliner

25. Dodge Superbee, rocznik 1970
Wyposażony w solidne hamulce, 3-biegową skrzynię przekładniową z dźwignią w podłodze i duży silnik V8, samochód był przeznaczony dla młodzieży chcącej się popisywać w jeździe ulicznej. Pokazany model pomalowany jest na kolor „pomarańczowy Hemi” i ma statecznik tylny z modelu Daytona Charger.

26. Dodge Charger R/T, rocznik 1971
Pierwsze modele Chargera pojawiły się w roku 1966 i od razu były bardzo poszukiwane. Model R/T miał nowe nadwozie i był standardowo wyposażony w silnik V8 Hemi o pojemności 7,2 litra.

27. Ford Skyliner, rocznik 1957
Pierwszy prawdziwy kabriolet ze sztywnym dachem. Ford wprowadził na rynek to auto w roku 1957, ale sprzedaż nie była duża i model został wycofany w roku 1959.

Ford Shelby Mustang GT500 KR Ford Mustang Mach 1 Ford Mustang Convertible

28. Ford Shelby Mustang GT500 KR, rocznik 1968
Ten samochód zastępujący model GT500 miał silnik V8 o pojemności 7 litrów i mocy 400 KM, co pozwalało mu utrzymywać tytuł Króla Szos.

29. Ford Mustang Mach 1, rocznik 1969
Tylne wloty powietrza były oszustwem, ale prawdą był silnik V8 o pojemności 5,7 litra i mocy 250 KM.

30. Ford Mustang Convertible, rocznik 1973
Plotka głosiła, że jest to ostatni rok produkcji kabrioletów, co podwoiło ich sprzedaż w stosunku do poprzedniego roku. Jest to także jeden z ostatnich „dużych” Mustangów, bardzo poszukiwanych przez kolekcjonerów.

Ford RS 200 Ford Sierra RS 500 Cosworth Hupmobile Model 20 Runabout

31. Ford RS 200, rocznik 1986
Zaprojektowany przez sławnego twórcę Tony Southgate’a w roku 1983, RS 200 to w zasadzie obcięta Sierra. Był on najszybciej przyspieszającym do setki samochodem świata. Prowadzony przez kierowcę rajdowego Stiga Blomqvista osiągnął taką prędkość po zaledwie 3,07 s. Ten rekord, wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa, pozostał nie pobity przez 12 lat. Homologowany jako następca Escorta w rajdowej grupie B, uczestniczył w fatalnym wypadku w Rajdzie Portugalii, w którym zginęło na miejscu trzech kibiców i wielu zostało rannych, co doprowadziło do wykluczenia grupy B z rajdów.

32. Ford Sierra RS 500 Cosworth, rocznik 1987
Ten model pokonywał inne samochody zarówno w rajdach, jak i na szosie. Napędzany zaprojektowanym przez Coswortha silnikiem ze stopu aluminiowego, z dwoma wałkami rozrządu i 16 zaworami oraz z turbiną Garrett-AirResearch.

33. Hupmobile Model 20 Runabout, rocznik 1911
Model 20 zaczęto produkować w roku 1909 i zakończono w roku 1911. Pokazany tu pojazd, pomalowany na kolor niebieski Hupmobile, jest jedną z czterech wersji wytwarzanych w tym roku. Hupmobile były produkowane do roku 1940.

Hudson Terraplane Hudson Commodore Eight Hudson Hornet

34. Hudson Terraplane, rocznik 1937
Model Terraplane uważano za jeden z najbardziej poszukiwanych modeli w latach trzydziestych. Ten z roku 1937 był jednym z ostatnich, gdyż Hudson zdecydował się przerwać ich produkcję.

35. Hudson Commodore Eight, rocznik 1950
Model Commodore Eight z roku 1950 miał nowe, niższe nadwozie i stary, niezawodny 8-cylindrowy silnik Hudsona.

36. Hudson Hornet, rocznik 1951
Hornet z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 5 litrów i mocy 145 KM zdobywał tytuły mistrzowskie NASCAR w latach 1952 i 1953.

Lincoln L Dual Cowl Phaeton Lincoln Continental Lincoln Continental Mark II

37. Lincoln L Dual Cowl Phaeton, rocznik 1929
Tylko 40 tych dwuosobowych kabrioletów zostało wyprodukowanych w roku 1929.

38. Lincoln Continental, rocznik 1940
Pierwszy Continental, zaprojektowany jako następca Forda Edsela, był uważany w swoich czasach za jeden z najładniejszych samochodów w historii motoryzacji. Kolejne modele produkcyjne udowodniły, że projekt Eugene Gregorie, oparty na modelu Lincoln Zephyr, podobał się amerykańskim nabywcom.

39. Lincoln Continental Mark II, rocznik 1956
Po okresowych przerwach w produkcji spowodowanych czasem wojny, Continental powrócił na rynek w roku 1956 jako model Mark II.

Lincoln Premier Mercury Mercury Monarch Custom

40. Lincoln Premier, rocznik 1957
Model z roku 1957 był podobny do swego poprzednika z roku 1956, który zdobył nagrodę za koncept na wystawie projektowania przemysłowego.

41. Mercury, rocznik 1947
Pierwszy z powojennych modeli niczym szczególnym się nie wyróżniał. Dopiero w roku 1949 marka zaczęła być popularna.

42. Mercury Monarch Custom, rocznik 1950
Wspaniały przykład wykonanego na zamówienie samochodu z lat pięćdziesiątych. Obcięta linia dachu i rzeźbione nadwozie czyniły zeń symbol marzeń wielu kolekcjonerów.

Nash Sedan Nash Ambassador Oldsmobile Cutlass

43. Nash Sedan, rocznik 1932
Modele Nasha z tego roku miały sztywną ramę w kształcie litery X i 8-cylindrowy silnik o pojemności 5,3 litra i mocy 125 KM.

44. Nash Ambassador, rocznik 1956
Nash i Hudson połączyły się w roku 1954 tworząc firmę American Motors. Prezesem firmy był George Romney. W samochodzie Ambassador używano silnika Packarda o pojemności 5,2 litra i mocy 208 KM oraz przekładni automatycznej Twin Ultramatic.

45. Oldsmobile Cutlass, rocznik 1970
Prawie taki sam jak model Cutlass Supreme, tylko nieco mniejszy, napędzany górnozaworowym silnikiem V8 o pojemności 5,7 litra i mocy 310 KM.

Oldsmobile 4-4-2 Plymouth AAR Cuda Plymouth Superbird

46. Oldsmobile 4-4-2, rocznik 1971
Wzmocniony model 4-4-2 z poprzedniego roku. Te samochody miały podwójną rurę wydechową, solidne koła i kubełkowe siedzenia.

47. Plymouth AAR Cuda, rocznik 1970
Uważany za jeden z najszybszych seryjnych samochodów Chryslera. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszący 5,8 s potwierdza tę opinię. AAR w nazwie oznacza All American Racers. Napędzany silnikiem V8 o pojemności 5,6 litra.

48. Plymouth Superbird, rocznik 1970
Nowy Superbird zachęcił znanego wówczas kierowcę Richarda Petty do „wpisania się” do stajni wyścigowej Plymoutha. Dogłębne studia prowadzone przez specjalną grupę badawczą Chryslera w tunelu aerodynamicznym firmy Lockheed doprowadziły do wypracowania charakterystycznego stylu z wydłużoną maską i statecznikami z tyłu. Superbird i jego siostrzany model Daytona tak dominowały na torach, że NASCAR zmieniło reguły, by inne auta mogły z nimi wygrać.

Pontiac Sedan Pontiac Starchief Pontiac GTO

49. Pontiac Sedan, rocznik 1937
Rok 1937 przyniósł znaczne zmiany w linii Pontiaca. Zwiększono rozstaw osi do 310 cm oraz zastosowano rzędowy 6-cylindrowy silnik, który dawał mu prędkość maksymalną 137 km/h.

50. Pontiac Starchief, rocznik 1956
Pontiac użył po raz pierwszy silnika V8 w roku 1955, a w rok później wprowadził nowe zmiany, między innymi wersję o mocy 285 KM.

51. Pontiac GTO, rocznik 1966
Ważący mniej niż 1450 kg, ale za to z 335 KM pod maską, samochód osiągał prędkość 100 km/h w czasie poniżej 6 sekund. Ten model został uznany przez czytelników pisma Car and Driver za najlepszy samochód roku.

Pontiac Trans Am 455 Super Duty Pontiac Trans Am 500 Pace Daytona Studebaker President

52. Pontiac Trans Am 455 Super Duty, rocznik 1974
W roku 1974 Pontiac zmienił stylizację swojej linii Firebird Trans Am i zmniejszył moc silnika. Jeżeli jednak komuś zależało na prędkości, to zawsze mógł kupić Super Duty z silnikiem V8 o pojemności prawie 7,5 litra i – co było rzadkością w tak dużych samochodach – automatyczną przekładnią Turbo-Hydra-Matic.

53. Pontiac Trans Am 500 Pace Daytona, rocznik 1979
Replika. Nazwa mówi wszystko.

54. Studebaker President, rocznik 1931
Firma zaczęła działalność w roku 1854 do produkcji wagonów. Wytwarzanie samochodów rozpoczęła w roku 1904, a w latach trzydziestych była uznawana za jednego z dziesięciu najlepszych producentów aut na rynku amerykańskim. Model President był napędzany 8-cylindrowym silnikiem rzędowym.

Studebaker Model 45 Studebaker Commander V-8 Studebaker Sky Hawk V-8 Tucker Torpedo

55. Studebaker Model 45, rocznik 1933
Gdy w roku 1933 firma Studebaker stała się deficytowa, produkcję modelu 45 przestawiono na mniejsze pojazdy, napędzane silnikami 6-cylindrowymi.

56. Studebaker Commander V-8, rocznik 1954
W latach pięćdziesiątych firma odzyskała swe miejsce jako jeden z producentów niezależnych. Model Studebaker Commander V-8 został zaprojektowany pod nadzorem Raymonda Loewyego.

57. Studebaker Sky Hawk V-8, rocznik 1956
Sky Hawk napędzany silnikiem o pojemności 4244 cm3 i mocy 200 KM był także produktem Loewyego i jednym z najbardziej efektownych samochodów tamtych czasów.

58. Tucker Torpedo, rocznik 1948
Jeden z naprawdę oryginalnych samochodów, produkowanych przez prawdziwego entuzjastę motoryzacji Prestona Tuckera. Ten samochód marzeń był napędzany umieszczonym z tyłu płaskim, 6-cylindrowym silnikiem o mocy 122 KM skonstruowanym do napędu śmigłowca.

Ze wszystkimi zdjęciami z artykułu można się zapoznać w naszej galerii.

Zapraszamy także do dyskusji w wątku na forum.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *