Tempomat – obsługa


Tempomat, zwany po angielsku Cruise Control jest bardzo popularnym rozwiązaniem ułatwiającym podróż samochodem. Występuje od wielu, wielu lat w większości samochodów zza Oceanu, a od pewnego czasu zdobywa także popularność w Europie i Japonii. 

Urządzenie to pozwala utrzymać stałą prędkość pojazdu po wciśnięciu odpowiedniego przycisku, uwalniając tym samym kierowcę od konieczności trzymania nogi na pedale gazu oraz zmniejsza zużycie paliwa (w odpowiednich warunkach).

W artykule tym skupimy się przede wszystkim na tym jak włączyć i wyłączyć tempomat w najpopularniejszych markach pojazdów z USA. Często bowiem świeżo upieczony właściciel takiego auta nie ma pojęcia do czego służą przyciski na kierownicy, a nawet jeżeli wie, to nie potrafi wcisnąć ich w kolejności włączającej stałą prędkość jazdy.
Na początek jednak trochę historii.

Jako wielki miłośnik motoryzacji zza oceanu, moim zdaniem najbardziej przyjaznej motoryzacji dla użytkownika, chcę zwrócić uwagę na fakt, że Cruise Control został wymyślony, oczywiście w Stanach. Jak wiele innych wynalazków powszechnych aktualnie w przemyśle samochodowym, także tempomat pierwszy raz został zastosowany w Ameryce. Było to w roku 1958, a urządzenie to zaimplementowano w Chryslerze Imperialu.

Skupmy się teraz na istocie obsługi tempomatu. Zaczniemy od Forda. W większości nowoczesnych Fordów kierownica posiada przyciski jak na poniższym zdjęciu. 

Tempomat - przyciski na kierownicyPrzede wszystkim musimy rozpędzić samochód do prędkości wyższej niż 25 mph (40km/h) ponieważ poniżej tej wartości tempomat po prostu się nie włączy. Przypuśćmy, że chcemy poruszać się z prędkością 80 km/h. Musimy zatem rozpędzić samochód w tradycyjny sposób do 80 km/h. Wciskamy przycisk ON na kierownicy, włączyliśmy teraz tempomat, jednak jeżeli zdejmiemy nogę z pedału gazu auto zacznie zwalniać. Musimy bowiem ustalić jeszcze prędkość, w tym celu wciskamy przycisk SET ACCEL. Teraz, jeżeli zdejmiemy nogę z gazu auto będzie nadal poruszać się z ustaloną prędkością (w naszym przykładzie 80 km/h). Wciskając przycisk SET ACCEL ponownie, zwiększamy stałą prędkość jazdy o 1mph za każdym naciśnięciem. Wciskając SET ACCEL na dłuższą chwilę powodujemy, że pojazd przyśpiesza do momentu, aż nie puścimy przycisku.
Aby zmniejszyć prędkość jazdy na tempomacie wciskamy przycisk COAST, co powoduje jej zmniejszenie o 1mph. Jeżeli przytrzymamy przycisk dłużej auto zacznie zwalniać tak, jakbyśmy zdjęli nogę z gazu.

Bardzo przydatnym przyciskiem jest RESUME. Jedziemy z włączonym tempomatem i sytuacja drogowa zmusza nas do tego żeby zwolnić. Hamujemy więc w tradycyjny sposób, wciskając pedał hamulca aby zmniejszyć prędkość auta. Kiedy znowu możemy wrócić do większej szybkości wciskamy po prostu RESUME – czyli przywróć i auto, bez wciskania pedału gazu wraca do ustalonej wcześniej prędkości jazdy.

Kiedy zwolnimy auto jadąc na tempomacie musimy, jeżeli chcemy wrócić do ustalonej wcześniej prędkości, użyć RESUME, natomiast nie musimy tego robić kiedy przyśpieszyliśmy i chcemy następnie zwolnić. Przykładowo, jedziemy 80 km/h i chcemy wyprzedzić jakieś auto. Wciskamy więc pedał gazu, rozpędzamy samochód i wyprzedzamy, po zakończeniu manewru wystarczy, że zdejmiemy nogę z gazu. Nasz pojazd zacznie zwalniać, ale zatrzyma się na prędkości 80km/h jaką mieliśmy ustawioną przed rozpoczęciem wyprzedzania.
Aby wyłączyć tempomat używamy przycisku OFF. Wtedy wyłączamy całkowicie system kontroli prędkości. Aby wyłączyć go chwilowo wystarczy, że lekko dotkniemy pedału hamulca. Auto zacznie zwalniać tak jakbyśmy wyłączyli tempomat. Jeżeli jednak wciśniemy RESUME prędkość wróci do wcześniej ustalonej.

Zasada obsługi systemu Cruise Control u pozostałych amerykańskich producentów jak General Motors i Chrysler jest praktycznie identyczna. Różnice polegają zazwyczaj na innym opisaniu przycisków lub umieszczeniu ich nie na kierownicy, a na dźwigni obsługującej kierunkowskazy. Przykłady na załączonych zdjęciach. W przypadku wątpliwości warto zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu (Owner’s manual). Jeżeli takowej nie posiadacie zajrzyjcie do naszego działu Download.

Tempomat - przyciski w Windstarze Tempomat - obsługa dźwignia kierunkowskazów

 

Teoretycznie wygląda to tak jak opisałem powyżej, jest jednak kilka praktycznych uwag, o których warto pamiętać.

Jeżeli jedziemy z włączonym tempomatem nasze 80 km/h i chcemy zwiększyć stałą prędkość do 110 km/h nie ma sensu używać przycisków nie kierownicy. Musielibyśmy wcisnąć SET ACCEL ok. 10-11 razy za każdym razem zwiększając szybkość pojazdu o 1 mph. Możemy wcisnąć SET ACCEL na dłużej ale wtedy samochód zacznie nam przyśpieszać dość gwałtownie. Najlepiej jest po prostu wcisnąć pedał gazu i przyśpieszyć do 110 km/h w wygodnym i kontrolowanym przez naszą nogę tempie. Po osiągnięciu 110 km/h wciskamy SET ACCEL, co wprowadzi do pamięci tempomatu naszą nową prędkość i zastąpi starą.

Podobnie rzecz ma się po wyhamowaniu auta. Jechaliśmy 80km/h na tempomacie ale nagle musieliśmy zwolnić do 30 km/h. Jeżeli znowu chcielibyśmy przyśpieszyć do 80 km/h moglibyśmy użyć przycisku RESUME. Niestety cruise control jest na tyle głupim urządzeniem, że zredukuje nam do pierwszego biegu i rozpździ auto jak na wyœcigach na ¼ mili aby jak najszybciej wrócię do wczeœniej ustalonej prźdkoœci. Lepiej jest, dla naszego bezpieczeństwa i ekonomii jazdy, rozpędzić samochód tradycyjnie wciskając SET ACCEL dopiero, kiedy już rozpędzimy się do naszych ulubionych 80 km/h.

Wspomnieć też wypada, że tempomat redukuje zużycie paliwa ale tylko przy umiejętnym jego użytkowaniu. W górach wogóle nie ma sensu używać tego urządzenia chyba, że zjeżdżamy z góry i chcemy oszczędzić nasze hamulce. Włączenie tempomatu spowoduje, że auto będzie hamowało silnikiem w miarę swoich możliwości oczywiście. Metoda ta jest przydatna jeżeli nasza skrzynia nie posiada blokady 2 biegu (można zjeżdżać na pierwszym biegu, ale po kilku minutach jazdy 20-30km/h staje się to męczące i dla skrzyni i dla silnika i dla nas).

Jeżeli jedziemy z uruchomionym systemem kontroli prędkości w górach i mamy stromy podjazd, prawdopodobnie skrzynia wrzuci nam pierwszy bieg, byle by tylko utrzymać zadaną prędkość. Obroty rosną do 5 tys., silnik wyje. Komfort i przyjemność jazdy znikają tak samo jak zaoszczędzone wcześniej złotówki, kiedy jechaliśmy na tempomacie po płaskim terenie.

W przypadku problemów z obsługą tempomatu lub z każdym innym problemem dotyczącym amerykańskiego auta chętnie pomagany na naszym forum.
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *