Chrysler + Fiat = Jeep Panda?

Na arenie międzynarodowej, Jeep stanowi ponad 43 procent całkowitej sprzedaży aut koncernu Chrysler poza Ameryką Północną. Bazując na tym, Chrysler ma nadzieję na rozszerzenie sprzedaży w oparciu o sieć dealerską Fiata. Ma to zapewnić ekspansję w nowe segmenty pojazdów, szczególnie, jeśli chodzi o małe auta, na rynki europejskie i Ameryki Południowej. Dziś oferujemy sześć modeli w trzech segmentach - mówi Mike Manley, szef marki Jeep – W przyszłości będziemy mogli zaoferować więcej produktów kierowanych dokładnie do określonych grup klientów. Nowe, mniejsze Jeepy będą konkurować z podobnymi konstrukcjami na rynkach światowych nawet, jeśli ich udział w Stanach będzie niewielki. Bragman (wspomniany już analityk z Global Insight IHS) ostrzega, że małe auto, zużywające niewielkie ilości paliwa, to nie to, po co przychodzą klienci do salonów Jeepa. Mike Manley jednak powiedział, że marka może poszerzyć ofertę na miejskie modele, ale musi być ostrożna. Nie chcemy, rozmienić Jeepa na drobne - powiedział. Jeep przyszłości może jeździć jak zwykła osobówka, być mniejszy, cichszy i charakteryzować się mniejszym zużyciem paliwa, ale koniecznie musi mieć napęd na 4 koła, co będzie go odróżniać od innych crossoverów - mówi Manley. Nowy subkompaktowy Jeep może skorzystać z istniejących rozwiązań technologicznych w pojazdach takich jak mały Fiat Panda, który ma napęd na cztery koła. Na te słowa krytycy odpowiadają, że Jeep i tak już za daleko zabrnął w segment crossoverów i potwierdza się jedynie to, że na tym polu brak jest sukcesów rynkowych.

Jeep_Patriot

Na terenie USA w 2009 roku Jeep sprzedał 231700 sztuk egzemplarzy. To mniej niż połowa aut sprzedawanych jeszcze 10 lat temu – dane Autodata Corp. Większość spadku jest przypisana do Grand Cherokee, który utracił względy wśród kupujących ze względu na znaczący wzrost cen paliwa. Chrysler miał nadzieję na utrzymanie klientów wprowadzając na rynek mniejsze samochody jak Compass i Patriot, ale niestety sprzedaż słabo wypadła na tle wyników konkurencji – Chevroleta Equinox, Forda Escape, Hondy CR-V czy Toyoty RAV4. Sprzedaż modeli Patriot spadła w roku 2009 o 44% a Compassa o ponad 54%. Meyers spodziewa się, że strategia ta skazana jest na niepowodzenie i będzie to kolejny przykład na to, że firma matka chce zabić Jeepa. Mimo wszystko oczekuje z niecierpliwością na świętowanie 70 urodzin marki. Bez względu na to, co dzieje się z Chryslerem, Jeep będzie żyć nadal - powiedział. Jeep nigdy nie działał na szkodę firm-matek, to one zawsze działały na jego szkodę. W tej sytuacji trudno polegać tylko na stałych klientach. Wszystko będzie zależało od tego, ile kosztować będą nowe modele, klienci dwa razy liczą czy to dolara czy to złotówkę, zanim go wydadzą. Choć może to nie do końca dobre porównanie, to dobrym przykładem taniego, prostego i niezawodnego auta jest Dacia, korzystająca z technologii Renault, która prezentuje coraz odważniejsze modele, również uterenowione. Mimo początkowej nieufności klientów, obecnie auta tej marki sprzedają się jak ciepłe bułeczki.

Może nie trzeba wyważać otwartych drzwi i korzystać z ekonomicznie uzasadnionych rozwiązań Fiata. W amerykańskim sposobie prowadzenia interesów, najważniejsze zawsze było, by rachunek się zgadzał i nie dokładać do interesu, bez względu na wszystko. Trzeba się pogodzić z tym, że pewna epoka minęła, a trzeba z czegoś żyć.

Na podstawie felietonu: Chrysler has ambitions for Jeep Automaker gears up to increase global sales of brand Alisa Priddle / The Detroit News

Korekta i uzupełnienie artykułu: Cezary Andruszkiewicz

Zapraszam do dyskusji na forum na temat tego artykułu.

poprzednia strona

No Comments Yet.

Leave a comment