lessphp fatal error: load error: failed to find /public_html/roadrunners.pl/wp-content/themes/theme52085/bootstrap/less/bootstrap.lesslessphp fatal error: load error: failed to find /public_html/roadrunners.pl/wp-content/themes/theme52085/style.less Ostatni amerykański fullsize – Ford Crown Victoria

Ostatni amerykański fullsize – Ford Crown Victoria

Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor

Na osobny rozdział w tej historii zasługuje submodel Police Interceptor. To dzięki niemu Crown Victoria jest samochodem tak rozpoznawalnym i szanowanym. W latach 90-tych była samochodem używanym przez amerykańską policję obok Cheviego Caprice’a, pozostawała jednak w cieniu tego bezkonurencyjnego auta, którego produkcję GM zakończył w 1996 roku. Od tamtego czasu wysłużone Chevrolety odchodziły do lamusa, a ich miejsce sukcesywnie zastępował model Forda, który jako jedyny nie przerwał produkcji sedana opartego na ramie. Dla policji bowiem ciężki, solidny samochód z potężną V8-ką i napędem na tył jest idealny. Pozwala on taranować inne samochody, odpowiada charakterystyce szkoleń policyjnych kierowców, którzy nie umieją po prostu agresywnie jeździć samochodami FWD. Jego duża ładowność pozwala na komfortowe i bezpieczne przewożenie więźniów oraz sprzętu i broni, jednocześnie pozostawiając miejsce na pączki i kawę. Toporność wykonania według tradycyjnej amerykańskiej szkoły – oparty na ramie silnik V8, którego anatomicznym przedłużeniem jest automatyczna skrzynia biegów i wał przeniesienia napędu na tylną oś powodują, że samochód jest łatwy w serwisowaniu i codziennej eksploatacji dzięki dużej ilości miejsca wokół silnika. Drugą zaletą nadwozia opartego na ramie jest to, że w przypadku kolizji nie ulega zniszczeniu konstrukcja nośna pojazdu jak w przypadku nadwozia samonośnego, tylko zewnętrzne elementy okrywające ramę i wnętrze pojazdu, które można z łatwością wymienić.

Rama z silnikiem

Rama z silnikiem

Dla miłośników tego modelu, samochód ten posiada jeszcze jedną ważną zaletę – tego auta nie można kupić w salonie, a jedynie na policyjnej aukcji lub na rynku wtórnym. Każdy egzemplarz ma swoją jedyną i niepowtarzalną historię. W ten sposób można stać się właścicielem takiego policyjnego cruisera razem z jego wszystkimi modyfikacjami poprawiającymi osiągi i żywotność.

Najbardziej interesującymi zmianami w stosunku do wersji cywilnej Crown Victorii są dodatkowa chłodnica oleju skrzyni biegów, zwiększony układ chłodzenia silnika oraz dodatkowy wymiennik ciepła dla oleju silnikowego wydłużający możliwość pracy silnika bez przegrzania. Co ciekawe zarówno cywilna jak i policyjna wersja są wyposażone w ten sam silnik 4.6L SOHC o dwóch zaworach na cylinder i tę samą automatyczną przekładnię 4R70W (później 4R75W). Sam silnik w Interceptorze ma podniesione wolne obroty o 40 obr/min i zmienione parametry emisyjne w celu podniesienia mocy. Poza tym komputer (PCM) jest stuningowany pod kątem bardziej agresywnej pracy skrzyni biegów, która jest wzmocniona pod kątem twardej zmiany przełożeń przy wyższych obrotach silnika.
Kolejną modyfikacją typu performance jest inna wartość przełożenia dla tylnego mostu wynosząca 3.27:1 lub od 2005 roku 3.55:1 (2.73:1 w wersji cywilnej). Co ciekawe mimo, że zastosowanie przełożenia 3.55:1 w późniejszych wersjach wydawałoby się dobrym rozwiązaniem warto zwrócić uwagę na fakt, że zastosowano wtedy także zwykły aluminiowy wał napędowy, dlatego ograniczono komputerowo prędkość maksymalną auta do 120 mph (193km/h). We wcześniejszych wersjach dzięki zastosowaniu wytrzymalszego stopu o nazwie Metal Matrix Composite samochód rozwija maksymalną prędkość 150mph (241km/h), która jest ze względów bezpieczeństwa ograniczona komputerowo do 135mph. Wersja cywilna rozwija maksymalną prędkość 110mph czyli 177km/h. Z istotnych informacji dotyczących tylnego mostu napędowego warto także wspomnieć, że wszystkie policyjne wersje nie mają tzw. szpery ,czyli blokady tylnego mostu mimo, że naklejka drzwiowa mówi inaczej. Most z blokadą jest montowany fabrycznie jeżeli określa to zamówienie. Można to sprawdzić bezpośrednio na tabliczce znamionowej umieszczonej na obudowie mostu, gdzie literka L (locked) oznacza most z ograniczoną możliwością poślizgu (LSD).

Wnętrze P71 z wyposażeniem policyjnym

Wnętrze P71 z wyposażeniem policyjnym

Wszystkie Interceptory są wyposażone w niezależny podwójny układ wydechowy będący głównym źródłem zwiększonej mocy, która dla wersji 1998-2002 wynosi 235 KM a dla modelu produkowanego po 2002 roku 250KM (cywilna Vicky kolejno 200 i 225KM a pierwsza generacja 190 KM).

Większość zmian między cywilnym a policyjnym modelem to modyfikacje pod kątem mocy i wytrzymałości samochodu. Wersja dla policji ma wzmocnioną, cięższą ramę a od 2003 roku opcjonalnie montowane kuloodporne wkładki (balistic door panel) dla wszystkich drzwi pojazdu. Goła Vicky P71  waży o 200 kg więcej niż cywilne auto – 1,9 tony (P71 to oznaczenie wersji policyjnej, P73 i P74 to kolejno Crown Vic w wersji podstawowej i Crown Vic LX o wzbogaconym wyposażeniu, P72 to wersja TAXI o zwiększonym rozstawie osi). Wersja w pełni wyposażona w ekwipunek policyjny waży nawet do 2,3 tony. Także ze względu na masę pojazdu oraz na zadania z jakimi musi sobie radzić zastosowano mocniejsze zawieszenie i hamulce niż w wersji cywilnej . Dodatkowo konstruktorzy modelu dla policji użyli 6-diodowego alternatora (4-diodowy w wersji cywilnej), który efektywniej ładuje akumulator o zwiększonej pojemności. Całości dopełnia zwiększony prześwit pojazdu, wzmocniony dach oraz stalowe 16-calowe koła o zwiększonej wytrzymałości (później 17-calowe).

ford-crown-victoria-police-after-work

Crown Vic wielokrotnie, dzięki swojej konstrukcji, ratowała życie funkcjonariuszom

O jakości wykonania tego samochodu świadczy fakt, że otrzymał on najwyższą 5-gwiazdkową ocenę zderzeniową w teście NHTSA dla kierowcy i pasażera przy zderzeniu czołowym oraz jako jedyne auto w historii przeszedł test zderzeniowy w tył samochodu przy prędkości 75 mph.

Dla osób ceniących komfort Interceptor nie będzie dobrym wyborem. We wnętrzu auta króluje plastik, wygodne lecz niezbyt miękkie fotele są pokryte łatwo zmywalną tapicerką, a tylna kanapa sztuczną skórą. Na podłodze nie znajdziemy miękkiej wykładziny, tylko twardą gumową powłokę ułatwiającą utrzymanie samochodu w czystości. Czasami jednak wersja wyposażeniowa danego modelu obejmuje takie wynalazki cywilizacji jak tradycyjna wykładzina dywanowa i fotele pokryte welurem, także w przypadku tylnej kanapy. Występują także wersje P71 wyposażone jak samochody cywilne, z welurową kanapą z przodu i z tyłu, drewnianymi wstawkami i miękkimi obiciami drzwi - są to wersje detektywistyczne lub dla ważnych urzędników (tzw. street appearance).
Z zewnętrznych różnic w przypadku obu wersji warto wymienić przede wszystkim czarny grill (który we wczesnych egzemplarzach był chromowany, podobnie jak w wersjach cywilnych), oraz zazwyczaj czarna tylna listwa przebiegająca pod lampami i pokrywą bagażnika, która w wersji cywilnej jest chromowana (czasami chromowana występuje również w Interceptorach).

poprzednia strona następna strona

No Comments Yet.

Leave a comment