Ostatni amerykański fullsize – Ford Crown Victoria

Model na rok 1992, jak już wspomniałem cechował się aerodynamicznym wyglądem, w dużej mierze za sprawą sukcesu Taurusa. Posiadał także nowy silnik o pojemności 4.6 L który pojawił się rok wcześniej pod maską Town Cara zastępując obydwa silniki 302 i 351 cid. Jednostka ta o nazwie Modular jest produkowana do dzisiaj i nadal jest podstawową i jedyną zresztą jednostką napędową dla Vicky, Grand Marquisa i Town Cara. Występuje w wersjach 2, 3 lub 4 zaworowych, dzięki temu jej rozkład mocy jest bardzo szeroki w zależności od samochodu (w Mustangu SVT Cobra, 4-zaworowy Modular z turbo doładowaniem gwarantuje moc 390KM). Silnik Modular jest uważany często za najbardziej ‘ucywilizowaną’ jednostkę napędową jaka zagościła w tylno napędowych amerykańskich sedanach. Mimo, że daleko mu do słynnej 427-ki Forda z lat 60-tych to jest to jednostka, która oferowała w latach 90-tych więcej mocy niż zastąpione przez nią silniki, odpowiednio 190KM dla jedno-wydechowego układu i 210 KM przy podwójnym wydechu.
Rok później zmieniono przedni grill samochodu i tak auto przetrwało w niezmienionej formie dwa kolejne lata. W 1995 roku przeprowadzono modernizację samochodu dodając przede wszystkim piękne, duże tylne światła. Samochód ten w standardzie oferował dwie poduszki powietrzne, tarczowe hamulce z przodu i z tyłu, chowaną antenę radiową, przyciemniane szyby. W opcji występował system ABS i układ kontroli trakcji. W sprzedaży poza wersją podstawową była bogatsza wersja o oznaczeniu LX. Bliźniacze Mercury Grand Marquis i Lincoln Town Car oferowały oczywiście o wiele wyższy standard wyposażeniowy.

W 1998 roku cała platforma Panther przeszła poważny lifting. Zmieniono jednego roku wszystkie trzy podstawowe modele. Crown Victoria, Grand Marquis i Town Car.
Poza poważnymi zmianami w wyglądzie zewnętrznym przeprojektowano zawieszenie i osprzęt tych samochodów.

 

Ford Crown Vic otrzymał całkowicie nowy wygląd. Usunięto między innymi trójkątne okienko w tylnym słupku, upodabniając C-pillar do tego z Marquisa. Było to także spowodowane faktem, że Ford i Mercury dzieliły od tego roku sporo podzespołów. Samochód mierzył 5,38m długości co zmniejszało go w stosunku do poprzednika o 10 cm. Jako standard zastosowano 16 calowe felgi.

Tylne zawieszenie CV zostało zmienione, co poprawiło własności jezdne samochodu (tzw. Watt’s linkage). Z poważniejszych zmian warto także wymienić zastosowanie nowego układu zapłonowego Coil on Plug (COP- cewka bezpośrednio na świecy) eliminując przewody wysokiego napięcia.

Wraz z nowym wyglądem oficjalnie rozpoczęła swój żywot wersja Police Interceptor, która po zakończeniu produkcji Chevroleta Caprice w 1996 roku zastąpiła z powodzeniem ten samochód jako podstawowy radiowóz amerykańskiej policji i innych służb rządowych. To właśnie Police Interceptor dzięki swojej niezniszczalności i majestatycznemu wyglądowi przyczynił się do tego że dziś Crown Victoria to samochód jedyny w swoim rodzaju.

canadian-police-interceptor-crown-victoria

Ford Crown Victoria Police Interceptor

Od 1998 roku samochód ten nie zmienił się praktycznie wogóle, podobnie jak Grand Marquis i Town Car. Przeprowadzono kilka mniej istotnych zmian nadwozia i wnętrza samochodu, z których najważniejsze miały miejsce w 2003 roku (od tego roku mówi się o trzeciej generacji platformy Panther). Wtedy to przeprojektowano bowiem ramę samochodu na lżejszą zachowując przy tym jej wytrzymałość oraz przebudowano zawieszenie i układ kierowniczy poprawiając tym samym jakość prowadzenia auta. Dzięki zmianom w silniku zwiększono moc podstawowej wersji do 225 KM.

Przez kolejne lata produkcji auto stawało się coraz bardziej niszowe. Policja z USA była zadowolona, klient indywidualny coraz mniej. Samochody o podobnych właściwościach, tańsze w eksploatacji, oferujące większą moc i większy komfort czyli po prostu SUV-y przyczyniły się do powolnego upadku modelu. Jego zalety, rzadko już spotykane wśród dzisiejszych aut, takie jak łatwość napraw, solidność, napęd na tył, silnik V8 były doceniane przez korporacje taksówkowe i policję oraz odbiorców flotowych natomiast dla indywidualnego klienta nie miały znaczenia. W związku z corocznym spadkiem sprzedaży auta Ford wycofał w 2008 roku Crown Victorię z salonów. Samochód od tego roku jest nadal dostępny na zamówienie klientów flotowych, korporacji taksówkowych i służb rządowych. W salonach nadal są dostępne dwa pozostałe modele – Mercury Grand Marquis i Lincoln Town Car.

Mercury Marauder produkowany w latach 2003 - 2004- odpowiednik Impali SS

Mercury Marauder produkowany w latach 2003 - 2004- odpowiednik Impali SS

Warto jeszcze wspomnieć o bardzo wyjątkowej wersji sportowej Mercurego Grand Marquis o nazwie Marauder. Samochód ten produkowany tylko w latach 2003-2004 jest porównywany z Chevroletem Impalą SS produkowanym przez GM w latach 94-96. Auto o najwyższym standardzie wyposażenia i sportowych aspiracjach. Silnik 4.6L o mocy 302 KM i momencie obrotowym 431 Nm pochodził z Forda Mustanga Mach 1 produkowanego w tych samych latach. Samochód wyprodukowano w 11 tys. egzemplarzy. Wiele rozwiązań dla tego modelu zapożyczono właśnie z policyjnej wersji Crown Victorii.

poprzednia strona następna strona

No Comments Yet.

Leave a comment