Nieśmiertelny Mercury – historia marki


Mercury znany jest wszystkim miłośnikom amerykańskiej motoryzacji. Ta marka Ford Motor Company będąca uzupełnieniem gamy pojazdów pomiędzy autami Forda a Lincolna miała swoje pamiętne momenty w historii. Mercury został oficjalnie zamknięty w połowie tego roku. Powodem jest znikoma sprzedaż samochodów tej marki oraz plany Ford Motor Company na zwiększenie zainteresowania autami luksusowymi spod znaku Lincolna.

Historia marki Mercury na rynku motoryzacyjnym USA rozpoczyna się w roku 1939. Ford wymyślił Mercurego, aby stawić czoła konkurencji wśród samochodów klasy średniej, takich jak Pontiac, Oldsmobile, Dodge oraz DeSoto. Poza tym istniała luka do wypełnienia pomiędzy popularnymi pojazdami Forda i luksusowymi autami Lincolna (Lincoln jest luksusową marką Ford Motor Company). Pomiędzy Fordem Deluxe a Lincolnem Zephyrem istniała w tamtych czasach duża różnica w wartości – 400$ i aż prosiła się o wypełnienie marką premium, której samochody posiadałyby wyższy standard wykończenia niż Ford.

Pierwszym pojazdem był Mercury 8, którego wyposażono w mocniejszy silnik niż jego fordowski odpowiednik, posiadał on większy o 4 cale rozstaw osi, przeprojektowane panele boczne oraz grill, a także odrobinę bardziej ‘pluszowe’ wnętrze. Mercury 8 był droższy od Forda Deluxe o ok. 200$ i spotkał się z ciepłym przyjęciem wśród klientów, czego wyrazem jest liczba sprzedanych w 1939 roku egzemplarzy – 65 tys. sztuk. Marka Mercury, której pomysłodawcą był Edsel Ford, syn Henry’ego sprzedawała się dobrze. Kupujący chętnie płacili więcej za Mercurego, bowiem nie był to tylko ulepszony Ford, ale dostawali po prostu więcej samochodu, gdyż Mercury był obszerniejszy i miał większy motor.

1939 Mercury 8 Maroon 1942 Mercury sedan i station wagon 1949 Mercury broszura 1954 Mercury

 

Słynny designer Forda – Bob Gregorie zaprojektował na początku lat 40-tych dwa nowe samochody (duży i mały), które planowano produkować po II Wojnie Światowej. Były to o tyle ciekawe projekty, że proponowały odświeżoną linię wyróżniającą się na tle innych pojazdów. Niestety Bob nie był decydentem w FoMoCo i jego samochód uznano za zbyt duży i ciężki jak na Forda, więc… zaproponowano go Mercuremu.

W 1949 światu pokazano więc najnowszego, całkowicie nowego Mercurego. „Mały” projekt Boba Gregorie’a nigdy nie ujrzał światła dziennego w USA, natomiast był produkowany we Francji jako Ford Vedette od 1948 roku i wyglądał jak miniaturowa wersja 1949 Mercurego. Długi i opływowy Mercury ’49 został bez wątpienia pozytywnie odebrany przez potencjalnych klientów i wpłynął na postrzeganie nowej marki jako junior-Lincoln. Sprzedawał się świetnie dzięki większemu niż w Fordzie silnikowi (255 cin Mercury, 239 cin Ford) i dzięki większemu rozstawowi osi, poza tym wyglądał lepiej niż Ford.

W 1950 roku wyprodukowany został milionowy egzemplarz Mercurego i firma Ford wybudowała nową fabrykę w Wayne, Michigan. Popularność Mercurego rosła, przyczynił się do tego także James Dean, który w filmie Rebel Without a Couse jeździł właśnie Mercurym.

Nowa marka FoMoCo została także dostrzeżona przez Hot Roderów. Mocniejsze silniki i rama w Mercurym przyciągały miłośników prędkości. W kwietniową niedzielę 1949 roku odbyły się jedne z pierwszych legalnych zawodów na ¼ mili na lotnisku Goleta w Kalifornii. Wyścigi wygrał Francisco Fernandez w aucie z silnikiem Mercurego rozwierconym do 296 cin. O zwycięstwie tym mówiło się w œświatku Hod Rodingu przez następne 4 lata. Fernandez stał się bohaterem, a Mercury marką kultową.

1955 Mercury Montclair Monterey 1957 Mercury - tylne skrzydło 1957 Turnpike Cruiser 1957 Mercury Turnpike Cruiser - anteny radiowe

 

Przez kolejne lata Mercury kontynuował niezmiennie swoją politykę większych silników osadzonych w większych samochodach, niż te ze znaczkiem Forda. W 1957 roku Mercury odświeżył swoje pojazdy nadając im zupełnie nową linię, a co najważniejsze, po raz pierwszy nadwozia tej marki były produkowane niezależnie, a nie ze zmodyfikowanych elementów Forda czy Lincolna. Samochody marki Mercury reklamowano tego roku jako Dream – Car Design oraz Shape of the future. Topowym modelem był Turnpike Cruiser z takimi smaczkami jak gięta przednia szyba, dodatkowa wentylacja powyżej górnej krawędzi przedniej szyby, biegi automatycznej skrzyni wybierane przyciskami, elektryczne fotele z pamięcią ustawienia, uchylna tylna szyba breezeway i tylne skrzydła w postaci odwróconego klina z napisem Mercury. Cała ta "gadżetomania" sprawiła, że pojazd ten jest pamiętany do dziś. Nawet współcześnie panuje opinia wśród właścicieli Turnpike’ów, że mnogość ciekawych rozwiązań przeraża i wydaje się, że jest to pojazd z innego świata. Kierowca ma do wyboru przyciski od 1 do 7 i od A do E, aby wybrać dla siebie idealną pozycję fotela. Tylne okno można otworzyć, ale najzabawniejsza jest podwójna antena radiowa. Antenki znajdują się na tylnych skrzydłach auta zaraz za szybą i wysuwają się pod kątem wzdłuż pojazdu. Można je wziąć za swojego rodzaju mikrofony. Niestety model Turnpike Cruiser był zbyt futurystyczny jak na owe czasy. O ile inne modele firmy sprzedawały się nieźle, o tyle produkcja tego topowego modelu trwała tylko 2 lata i była to pierwsza rynkowa wpadka Mercurego.

1959 Mercury Park Lane 1960 Mercury Montclair Hardtop 1960 Mercury Park Lane 1963 Mercury Monterey

 

W późnych latach 50-tych Ford Motor Company zauważył wzrastające zainteresowanie samochodami ekonomicznymi importowanymi do USA z Europy i Japonii. Odpowiedzią firmy był nowy samochód o nazwie Falcon, którego premiera miała miejsce 8 października 1959 roku. W tym czasie importowane, małe i tanie w utrzymaniu samochody, stanowiły już 10% sprzedaży nowych aut w Stanach. Mercury miał już w tych latach ugruntowaną pozycję na rynku. Firma postrzegana była, jako producent dużych, wygodnych wozów o solidnej jakości, jednak dealerzy Mercurego zapragnęli mieć w swojej ofercie także jakieś kompaktowe autko. Z końcem 1960 roku pojawił się w salonach firmy Mercury nowy samochód – Comet. Był on oczywiście większy od bliźniaczego Forda Siblinga i różnił się inną stylizacją przedniego grilla i eleganckim tyłem. Cena samochodu była wyższa o 141$ od Falcona i wynosiła 2053$. Był to pierwszy Mercury w historii, pod którego maską zagościł silnik inny niż V8. Była to rzędowa szóstka o pojemności 144 cin czyli 2.4 litrów. Co ciekawe w przypadku Cometa to fakt, że pierwotnie miał on być samochodem ze znaczkiem Edsela na masce. Po zlikwidowaniu tej dywizji przez Forda, model jednak szybko został przemianowany na Mercurego, ale jego edselowskie korzenie zdradzają tylne lampy, podobne do tych, jakie posiadały pojazdy marki Edsel w 1960 roku.

1965 Mercury Montclair Breezeway Sedan 1965 Monterey 1968 Mercury Marquis 1968 Mercury Park Lane Brougham

 

W latach 60-tych produkty firmy Mercury nadal były większe od Fordów i różniły się karoserią, jednak silniki zaczęto stosować te same. W 1962 roku Ford poszerzył wachlarz swojej oferty o model Fairlane, który był czymś pomiędzy małym Falconem, a samochodami typu full-size. Mercury rozpoczął produkcję modelu Meteor, który różnił się od Fairlane’a większym o 1 cal rozstawem osi i innym poszyciem nadwozia. Rok później w modelu Fairlane zastosowano znane już otwierane tylne okno ‘breezeway’ zapewniające doskonałą wentylację wnętrza auta.

W 1963 roku Mercury zaproponował klientom pierwsze auto sportowe. Marauder, bo tak brzmiała jego nazwa, posiadał pod maską silnik 427 cin (7L), który dysponował mocą 425 KM. Samochód ten był używany także podczas wyścigów. Bill Stroppe przygotował do serii NASCAR, USAC i Pikes Peak dziewięć Marauderów, które po modyfikacjach ważyły mniej niż 2000kg każdy. Udział Maraudera w wyścigach przyciągnął uwagę mediów, gdyż w 1963 roku Parnelli Jones wygrał wyścig Indy 500, a Joe Weatherly zdobył najwięcej punktów podczas całego sezonu NASCAR ’63. Obydwoje byli kierowcami Mercury Division. Co ciekawe, najbardziej zaciętą walkę na torach wyścigowych Mercury toczył z Fordem. To, że były to siostrzane dywizje na rynku motoryzacyjnym nie oznaczało jednocześnie współpracy podczas wyścigów samochodowych, raczej wzmacniało rywalizację. W czasie wyścigowych sukcesów Mercurego szefem departamentu samochodów sportowych został wspomniany już Francisco Fernandez, zwycięzca jednego z pierwszych oficjalnych wyścigów na ¼ mili. Dzięki Fernandezowi powstał jeden z pierwszych pojazdów określanych jako "funny car". Był to 1000-konny Mercury Comet. Mercury w latach 60-tych był odpowiedzialny w ogromnym stopniu za rozwój sportów motorowych w Stanach Zjednoczonych, bijąc wielokrotnie inne marki, w tym Forda, na głowę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *